Dos investigadors de la Universitat de Barcelona han trobat a Suïssa sis pintures romàniques catalanes perdudes fa més de cinquanta anys, tal com ha celebrat la institució aquest dimecres. Concretament, es tracta de sis panells d'esglésies del Pirineu català que es trobaven en una col·lecció privada suïssa que vol mantenir l'anonimat. De quatre d'aquests panells se n'havia perdut el rastre fa més de mig segle, mentre que els altres dos eren inèdits per als historiadors. 

Imatge de sant Gervasi original de Santa Maria de Cap d’Aran / Universitat de Barcelona, Juan Antonio Olañeta

La catedràtica Milagros Guardia i el professor Juan Antonio Olañeta (del grup de recerca Ars Picta) són els investigadors que han identificat les peces, una de les quals és una imatge de sant Gervasi —original de l'església de Santa Maria de Cap d'Aran de Tredós, una de les esglésies històricament més importants de la Vall d'Aran i de la qual gran part de les pintures s'exhibeixen actualment al museu The Cloister de Nova York. Els altres tres panells trobats, dos apòstols i la representació del símbol cristià d'un peix, provenen de l'església de Sant Llorenç d'Isavarre.

Apòstol original de l’església de Sant Llorenç d’Isavarre / Universitat de Barcelona - Juan Antonio Olañeta

D'aquestes quatre obres se'n conservaven imatges al fons de l'Arxiu Mas de l'Institut Amatller d'Art Hispànic, però feia més de cinquanta anys que no se sabia on eren. Però els historiadors no coneixien l'existència de les altres dues peces trobades, que representen els símbols de sant Lluc i sant Marc (el bou i el lleó, respectivament) —procedents de l'església de Sant Iscle i Santa Victòria de Surp.

Apòstol original de l’església de Sant Llorenç d’Isavarre / Universitat de Barcelona - Juan Antonio Olañeta

Cal recordar que l'art romànic pintat a les esglésies del Pirineu català té una trajectòria important d'arrencada de les parets, fora per ser traslladat a museus per a la seva conservació i exhibició (com el Museu Nacional d'Art de Catalunya) o per vendre'l a col·leccions privades de tot el món. És així que el periple d'aquestes sis pintures es remunta a la seva arrencada als anys quaranta a mans de Ramon Gudiol i a la seva posterior venda per iniciativa de l'antiquari Josep Bardolent, sent el col·leccionista suís Arthur Wilhelm qui va adquirir les obres. Després de la mort de Wilhelm, als anys seixanta es van dipositar al Museu d'Art de Basilea —que no va identificar de quines esglésies procedien. Finalment, el 2008 van passar a formar part de la col·lecció privada on es troben actualment. 

Símbol cristià d’un peix de Sant Llorenç d’Isavarre / Universitat de Barcelona - Juan Antonio Olañeta

Els investigadors van seguir la pista de les peces i van sol·licitar al Museu d'Art de Basilea si podien posar-los en contacte amb els propietaris actuals, amb la fortuna que un dia van rebre un correu en el qual se'ls oferia la possibilitat de veure i fotografiar les peces. "Poques vegades els especialistes tenim l’oportunitat de recuperar alguns d’aquests fills pròdigs, d’aquests trossos del nostre patrimoni dels quals s’havia perdut la pista, i més en aquest cas, que són peces que formen part d’alguns dels conjunts més afectats per la diàspora patrimonial", afirmen els investigadors de la UB

Símbol de sant Marc procedent de l’església de Sant Iscle i Santa Victòria de Surp / Universitat de Barcelona - Juan Antonio Olañeta

La troballa de les sis pintures romàniques catalanes s'ha publicat a la revista Lambard: estudis d'art medieval, de l'Institut d'Estudis Catalans (IEC). Pròximament, els investigadors trauran a la llum altres treballs amb què s'intentarà recompondre el conjunt de les pintures trobades.

Símbol de sant Lluc procedent de l’església de Sant Iscle i Santa Victòria de Surp / Universitat de Barcelona - Juan Antonio Olañeta