Aquesta nit, l'espai de documentals Sense ficció de TV3 estrena Liverpool català. Boira, sants & rock’n’roll, llargmetratge que repassa la història de la prolífica escena musical de la plana de Vic en els darrers 50 anys. 

El Mersey Beat va ser l'etiqueta amb què es va donar a conèixer l'escena musical de la ciutat de Liverpool a la dècada dels anys seixanta. Una generació que canviaria la història de la música pop liderada per The Beatles. Rere els quatre fantàstics, Gerry and the Pacemakers, The Searchers, la cantante Cilla Black o Rory Storm and the Hurricanes (la banda de Ringo Starr prèvia a la seva entrada als Beatles).

Diuen que va ser Loquillo qui, per la gran quantitat de bandes que no paraven de sorgir de la Plana, entre altres els seus Trogloditas, va batejar Vic com el Liverpool català. Fent ús del seu singularíssim sentit de l'humor, en un moment d'aquest Liverpool català. Boira, sants & rock’n’roll que TV3 estrena aquest vespre a partir de les 22:05h. Quimi Portet assegura que en realitat Liverpool és el Vic britànic

Vic, tot un fenomen

A partir dels anys seixanta i setanta, a l’estat espanyol va començar una transformació protagonitzada pels joves de l’època, que rebien moltes influències culturals i musicals arribades des del Regne Unit, França o els Estats Units. A Catalunya, això va agafar cos en forma de Nova Cançó, Ona Laietana i Canet Rock, entre d’altres.

Una onada musical que a finals dels anys vuitanta va tenir una especial repercussió a la comarca d’Osona, que aleshores algú va batejar com el “Liverpool català”, amb el naixement de bandes com Duble Buble, El Último de la Fila, Loquillo y los Trogloditas o Sau

Avui, després de quaranta anys, aquell esperit torna a sonar amb força, amb una nova onada de joves músics sortits de la comarca, com Power BurkasNúria Graham, Oques Grasses, Txarango, Joana Serrat, Els Catarres, Nyandú o La Iaia.

El documental Liverpool català. Boira, sants & rock’n’roll, dirigit per Dani Feixas, explora les causes d’aquest fenomen cultural que ha convertit Vic i la comarca d’Osona en un dels indrets de referència de Catalunya culturalment i musicalment parlant. A partir d’aquesta premissa, el documental convida músics de les dues etapes a reflexionar sobre l’ofici de músic i l’evolució de la música durant aquests últims 40 anys.

Un projecte de 5 anys

Dani Feixas, director i guionista del documental va explicar en la preestena que es va celebrar dimecres passat, 7 de juliol, a l'Atlàntida Centre Arts Escèniques de Vic, que aquest és un projecte que va néixer fa  cinc anys, quan l'Ajuntament de Vic li va encomanar una peça documental amb motiu de la celebració de la Capital de la Cultura Catalana.

"Vaig fer una peça de 15 minuts sobre l'anomenat 'Liverpool català'. Tenia moltes hores de converses gravades. Vaig pensar que si aquest concepte encara sona ara, després de 40 anys, potser és perquè alguna cosa hi ha del cert", descobreix. "Vaig anar buscant, fent entrevistes i destapant". Feixas va explicar que a partir d'aquí va decidir presentar el projecte a Sense ficció, que hi va creure des del principi, igual que l'Ajuntament de Vic. "Aquesta pel·lícula és la meva petita aportació al fenomen".

Tots els protagonistes

El documental, de realització notable i alt interès sociocultural, està construït a partir d'imatges d'arxiu i del testimoni actual dels principals protagonistes d'aquesta història. Així, passen per davant de la càmera músics històrics com Pep Sala; Loquillo; Quimi Portet; Manolo García; Ramon Ferrer i Mari Martínez, de Duble Buble; Josep Simon i Jordi Vila, de Los Trogloditas; Joan Godayol “Gudi”, de Karda Fàstik i professor de música.

Testimonis que es complementen amb la participació de referents actuals com Núria GrahamÈric Vergés, Jan Riera i Roser Cruells, d’Els Catarres; Josep Montero, d’Oques Grasses; Joana Serrat; Ferran Orriols, Rubèn Pujol i Roger Orriols, de Nyandú; Andreu Ribas i Luca Masseroni, de Germà Aire; Ernest Crusats, de La Iaia; Alguer Miquel, de Txarango; Ferran Riera; Dani Rifà, “Tremendu”; Guillem Ramisa, o Edu Vila i Aleix Vila, de Furguson, entre d’altres.

Amb tots ells, acabant d'oferir una visió panoràmica del fenòmen, periodistes especialitzats com Jordi Bianciotto, d’El Periódico; Josep Martín, del programa 'Independents' d’iCat, o el ja desaparegut Toni Coromina, de La Vanguardia, així com Jordi Gratacós, cofundador del Mercat de Música Viva de Vic.