CaixaForum Barcelona acull 'Visions expandides. Fotografia i experimentació', una nova exposició organitzada per la Fundació "la Caixa" en col·laboració amb el Centre Pompidou, que s'inaugura ara després del seu pas per CaixaForum Madrid. La mostra té l'objectiu de posar de manifest la influència de les imatges en la sensibilitat contemporània i destacar el paper fonamental dels grans creadors visuals dels segles XX i XXI en la nostra manera de percebre el món.

Amb un enfocament en l'art de la fotografia, aquest projecte expositiu ofereix una mirada a l'experimentació fotogràfica des dels inicis del segle XX fins a l'actualitat. A través de les col·leccions del Musée National d'Art Moderne - Centre de Création Industrielle (Mnam-Cci) del Centre Pompidou, 'Visions expandides' mostra una àmplia gamma d'obres històriques i contemporànies en sis seccions temàtiques: "Llum", "Moviment", "Alteracions", "La visió a prova", "Recrear mons" i "Anatomies".

Visiones expandidas DSC4667
 

Aquesta exposició, que ja ha estat aclamada a CaixaForum Madrid, continuarà el seu viatge per Espanya, visitant CaixaForum Sevilla i CaixaForum València en els propers mesos. Aquesta és la tercera mostra que neix de la col·laboració entre la Fundació "la Caixa" i el Centre Pompidou, una aliança que va sorgir el juliol del 2019 amb l'objectiu de portar exposicions conjuntes en anys successius.

"Visions expandides. Fotografia i experimentació" convida el públic a explorar les diverses manifestacions de la fotografia experimental, destacant les afinitats tècniques, formals i temàtiques entre les obres del passat i el present. Aquest recorregut captivant pel món de la fotografia ofereix una oportunitat única per apreciar la creativitat i innovació que han marcat el desenvolupament d'aquest mitjà artístic al llarg dels anys.

La mostra reuneix 171 obres de 99 artistes de diferents èpoques i moments, com ara Man Ray, Lázsló Moholy-Nagy, Pierre Cordier, Liz Deschenes, Maurice  Tabard, Roger Parry, Sara Cwynar, Paolo Gioli, Pol Bury, Ellen Carey, Jeff  Guess, Vera Lutter, Bruce Conner, Alexandre Rodtchenko, James Welling,  Raoul Ubac, Tacita Dean, Nalini Malani, William Klein, Raymond Hains,  Olafur Eliasson, Harold Eugene Edgerton, Barbara Morgan, Heinz Hajek Halke, Hergo, Nigel Henderson, Florence Henri, Constantin Brancusi, Paul  Éluard, Suzanne Muzard, Lisa Oppenheim, André Breton, Barbara Kruger i  Rudolf Steiner, entre molts d’altres. Com a novetat, l’exposició incorpora a  CaixaForum Barcelona una fotografia botànica d’Emili Godes de la dècada de  930 procedent dels fons del Museu Nacional d’Art de Catalunya, en  representació dels autors espanyols. En les properes seus expositives, s’hi  sumaran altres instantànies de fotògrafs espanyols.

Visiones expandidas DSC4879

Els creadors d’aquestes obres procedeixen d’àmbits i disciplines molt diversos,  com ara l’art, la ciència, el disseny gràfic, l’arquitectura, la poesia, la il·lustració,  l’astronomia i l’escriptura, entre d’altres. Atesa aquesta diversitat i la dificultat de  posar fronteres als múltiples àmbits de treball d’aquests artistes, la comissària  de la mostra, Julie Jones, fa referència al fotògraf experimental com un «inventor». Ho fa a propòsit d’una citació de l’artista i dissenyador Gérard Ifert, a  qui el Centre Pompidou va dedicar part d’una exposició sobre les relacions entre  la fotografia abstracta i el disseny gràfic.

La llum 

L'obra d'influent artistes com László Moholy-Nagy, pioner i teòric de l'art modern, destaca la importància de la investigació sobre la llum en la creació de nous llenguatges visuals. La tècnica del fotograma, una fotografia realitzada sense càmera, va ser adoptada per molts avantguardistes, que exploraven la naturalesa espiritual de l'ésser humà mitjançant aquest mitjà. En aquest àmbit d'experimentació, la mostra presenta obres impactants com "Starfinger Angel" de Bruce Conner, que ressalta la dimensió espiritual de l'ésser humà, així com els fotogrames de Peter Miller i les propostes abstractes de László Moholy-Nagy. Les creacions innovadores de Man Ray també tenen un lloc destacat en la mostra, ja que va ser ell qui va donar valor artístic al fotograma.

Altres artistes, com Tato i Vera Lutter, utilitzen tècniques úniques i sense càmera per capturar instantànies úniques que reflecteixen el pas del temps en diferents contextos. Vera Lutter, amb l'ús de la càmera estenopeica, captura la petjada del temps en llocs diversos com les piràmides d'Egipte o les zones industrials alemanyes. La imatge en negatiu d'una mina a l'aire lliure a Hambach és un dels punts culminants de l'exposició, que reflecteix la grandesa i la diversitat de la fotografia experimental avantguardista.

El moviment

La segona part de l'exposició "Visions expandides. Fotografia i experimentació" s'obre a CaixaForum Barcelona, posant l'accent en la fascinació dels fotògrafs experimentals per representar el moviment a través d'imatges visuals. En aquest àmbit, es destaca la utilització de càmeres fotogràfiques més manejables i emulsions més sensibles que van permetre als artistes avantguardistes i als aficionats experimentar amb la captura del moviment. Entre les obres destacades, es troba la imatge transgressora de la marquesa Luisa Casati de Man Ray, així com la sèrie rítmica i inquietant "15 minutes la nuit au rythme de la respiration, 1, 2, 3" de l'artista Alix Cléo Roubaud.

La mostra també inclou creacions basades en l'art òptic del dissenyador gràfic Franco Grignani, així com fotografies "hipnagògiques" de l'estat entre la vigília i el somni, i instantànies del científic Harold Eugene Edgerton del Massachusetts Institute of Technology (MIT), que sorprenen amb els seus efectes òptics. Destaquen també les visionàries i abstractes imatges de William Klein i Lotte Johanna Jacobi, així com els sorprenents exemples d'efectes òptics de Gérard Ifert. L'exposició incorpora, a més, una sèrie de l'artista contemporani Olafur Eliasson, "Pedestrian Vibes Study", on utilitza el seu propi cos com a suport per a l'experimentació.

Alteracions

La mostra també posa en relleu la naturalesa increïblement versàtil de la fotografia com a mitjà artístic. L'espai "Alteracions" demostra com els artistes han utilitzat tota mena d'instruments per aconseguir efectes infinits, tant en la fotografia analògica amb la seva base química com en la digital. L'ús del color també és un element clau en aquest àmbit, ja que els artistes han considerat el color com una forma de subversió, difuminant la frontera entre la fotografia i la pintura. El color pot representar la realitat amb gran fidelitat, però, si és manipulat, pot donar lloc a mons artificials sorprenents.

La canadenca Sara Cwynar destaca en aquest espai amb el seu treball artístic, i es mostren també experimentacions fotogràfiques com les cristal·litzacions de Constantin Brancusi, les composicions abstractes de l'alemany Heinz Hajek-Halke, els treballs de Man Ray, les alteracions fotogràfiques d'Hergo, els motius psicodèlics i geomètrics d'Ellen Carey i els collages de Paolo Gioli. Entre les creacions destacades es troben les arquitectures experimentals d'Elizabeth Lennard i les composicions abstractes de James Welling i Beatrice Caracciolo. A més, cal destacar les obres del fotògraf autodidacta i experimentador atípic Pierre Cordier.

La visió a prova

En aquest àmbit, la mostra aborda les múltiples possibilitats de com ampliar l'abast de l'ull humà a través de diverses tècniques, com el microscopi, la radiografia, el telescopi, les panoràmiques i les preses de 360 º, així com l'ús d'infrarojos. Els nombrosos fotògrafs contemporanis que destaquen en aquesta secció es caracteritzen per adoptar i modificar mètodes antics, o bé els que s'utilitzen en altres camps, com l'arquitectònic, el mèdic o fins i tot el militar.

Les imatges lumíniques de Georges Guilpin, Étienne Léopold Trouvelot i Alexandre Vitkine, així com les imatges que fusionen el body art i el land art de Dennis Oppenheim, són alguns dels punts forts d'aquesta secció. Steven Pippin destaca per la seva performativitat, Ian Paterson per les seves "Il·luminacions", i Lisa Oppenheim pels seus negatius recuperats i tractats. Rudolf Steiner i el fotògraf alemany contemporani Thomas Ruff també presenten imatges impactants que exploten els límits de l'ull humà.

Recrear mons

La cinquena part de l'exposició "Visions expandides. Fotografia i experimentació" ens endinsa en el fascinant món de les creacions fotogràfiques que han donat lloc a nous universos visuals. Si bé la fotografia ha estat tradicionalment apreciada per la seva capacitat de representar fidelment la realitat, molts fotògrafs, tant professionals com no, han vist en aquest mitjà l'oportunitat de deformar la realitat visible. Les imatges recompostes a través de sobreimpressions de dues o més preses en un únic negatiu, combinació de negatius, retalls, collages o manipulacions digitals, s'obren com portes cap a móns amb interpretacions infinites. Sovint, aquestes creacions són objecte de crítiques polítiques i socials, ja que permeten als artistes expressar les seves idees i visions més profundes.

En aquest cinquè àmbit, els visitants podran admirar la poètica composició de François Kollar, els collages narratius del poeta romanès nacionalitzat francès Ghérasim Luca, així com un retrat del fotògraf i il·lustrador surrealista francès Roger Parry. La conceptual Barbara Kruger presenta una creació crítica, i Alix Cléo Roubaud ens ofereix captivadors retrats. Cal destacar una peça de gran format de Tacita Dean, que sorprèn amb la seva majestuositat. Les composicions de Noémie Goudal, Pierre Boucher i Raoul Hausmann, juntament amb la creació poètica de László Moholy-Nagy, entre d'altres, també enriqueixen aquest àmbit amb la seva originalitat i creativitat.

Anatomies

Finalment, "Anatomies" explora un dels temes més apreciats pels fotògrafs experimentals: el cos humà. Des dels inicis de la fotografia fins als nostres dies, el cos ha estat concebut com una matèria prima flexible, un terreny que permet totes les projeccions i expressa de manera especial la complexitat de les identitats.

En aquesta secció de la mostra, destaquen les fascinants creacions del fotògraf Joel-Peter Witkin, amb el seu romanticisme negre, així com l'eròtica captivadora de Lucien Lorelle. El surrealisme del període d'entreguerres de Raoul Ubac, juntament amb el diàleg artístic entre Pierre Boucher i Herbert Bayer, i la provocació de Georges Hugnet, també criden l'atenció dels visitants. Una part destacada de l'àmbit és el projecte de mediació "Fotoexperimenta", que s'integra en tres punts del recorregut expositiu. A través d'un glossari, convida els visitants a provar i descobrir una selecció de tècniques fotogràfiques amb distorsions, canvis de positiu a negatiu, quimigrames i sobreimpressions. En tres pantalles repartides per l'exposició, els visitants tenen l'oportunitat d'experimentar amb aquestes tècniques i descarregar-se la seva pròpia foto mitjançant un codi QR.