El comerç de proximitat de Barcelona s'ha vist greument afectat per la pandèmia, i això queda reflectit en el nombre d'establiments que no tornaran a obrir les seves persianes. L'aturada econòmica de l'estat d'alarma va desplomar els seus ingressos fins a mínims, mentre que havien de continuar pagant els seus lloguers. Després de l'obertura, les nombroses restriccions —com en els aforaments—, juntament amb els rebrots, no han permès remuntar a gaires locals.
Per això, el 5,5% del comerç de proximitat a Barcelona ha tancat definitivament per culpa del coronavirus, segons dades de Barcelona Comerç. Això significa que, del total de 55.400 comerços en planta baixa que es trobaven a Barcelona el 2019, 3.000 ja no estan actius —segons les últimes dades del cens realitzat periòdicament per l'Ajuntament de Barcelona—.
Els que segueixen en actiu —segons l'enquesta de Barcelona Comerç— han vist caure la seva facturació i no tenen assegurat el seu futur. Concretament, més de la meitat han perdut al setembre un 13% de la facturació, i tres de cada deu han registrat baixades d'entre el 25% i el 50% dels seus ingressos.
La campanya de Nadal suposa una esperança per al sector, així com els possibles nous ajuts. Encara que, si aquests no arriben, Barcelona Comerç pronostica que el tancament dels establiments escalarà fins al 20% dels establiments comercials de proximitat —uns 11.000 no tornarà a obrir—.
Els propers mesos, vitals per a la supervivència comercial
"Ara tot depèn de les vendes dels propers mesos i la campanya de Nadal. Si no van bé i no s'aproven noves mesures econòmiques i fiscals que afavoreixin el comerç, el 20% del comerç i serveis d'hostaleria i restauració dels eixos de proximitat de Barcelona podria veure's obligat a tancar ", diu el president de Barcelona Comerç, Salva Vendrell, a l'ACN.
Aquests propers mesos seran vitals per saber realment quantes botigues poden superar la sotragada de la pandèmia, segons el president. De moment, la primera oportunitat per regularitzar la situació, les rebaixes d'estiu, no ha tingut els resultats desitjats.
Quant a l'afluència de compradors, els comerços dels 24 eixos comercials ha caigut de mitja un 12,18%, amb pèrdues per sobre del 25% al Clot o Sant Martí, o de fins al 40% a la Sagrada Família. En canvi, eixos com el Poble Nou o San Andrés han notat increments d'entre el 5% i el 10% respecte als mesos previs del confinament.