El 43% de les empreses del sector d'automoció i mobilitat van incrementar facturació el 2021 –el 37% van augmentar els seus ingressos entre un 10% i un 20%–, i el 40% dels concessionaris han experimentat un descens dels seus ingressos. Aquestes són algunes de les conclusions de la tercera edició de l'informe Auto Mobility Trends 2022, un baròmetre de la indústria de l'automòbil elaborat per la consultora Metys, presentat en un acte a Casa Seat de Barcelona que ha clausurat la ministra d'Indústria, Comerç i Turisme, Reyes Maroto.
Amb vista a aquest any, un 35% de les empreses del sector preveuen un creixement de la facturació durant el 2022 i un altre 35% de les empreses han presentat "cert pessimisme" i preveuen un descens, mentre que la resta espera mantenir els números.
La totalitat de les empreses de serveis de nova mobilitat preveuen incrementar la facturació i el volum de negoci, encara que en el cas dels concessionaris s'eleven al 50% els que preveuen disminuir aquestes variables per al 2022. L'informe, presentat per Juanjo Berbel, s'ha elaborat a partir de consultes a fabricants de vehicles, proveïdors de components, concessionaris i companyies de serveis de nova mobilitat sobre l'evolució dels paràmetres principals del sector i les perspectives de futur.
Com encaixa la nova mobilitat?
Sobre les mesures i la regulació pública per fer front al canvi climàtic, el 72% de les empreses han patit una afectació considerable, i les companyies de serveis i nova mobilitat estimen que la regulació pública podria ser molt més afavoridora. En aquesta línia, el president de Fecavem, Jaume Roura, també ha fet una crida a l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, per permetre la bona convivència entre el cotxe i les altres opcions de mobilitat. Sobre els fons europeus Next Generation, només dues de cada deu empreses creuen que es podran concentrar a obtenir fons derivats de les línies de la cadena de valor que impacten sobre el sector i la nova mobilitat, mentre que el 50% no tenen clar si podran ser beneficiades.
El conseller d'Empresa i Territori de la Generalitat, Roger Torrent, que ha obert la jornada, ha defensat la voluntat del Govern d'“acompanyar” la transició del sector de l'automòbil i captar noves oportunitats industrials. Per la seva banda, el vicepresident executiu de compres de Seat, Alfonso Sancha, ha advertit que la nova normalitat és la inestabilitat, tot i que ha destacat que el baròmetre constata que la majoria d'empreses es va recuperar el 2021: "La notícia més gran és les ganes del sector per aprofitar la crisi i tirar endavant”.