El 90% dels espanyols considera la moda com un factor clau en la construcció de la identitat personal, segons els resultats d'un estudi que ha presentat SHEIN, el retailer online global de moda i lifestyle, i que ha elaborat la plataforma d'investigació de mercats Ipsos Digital, que analitza els hàbits i preferències dels consumidors espanyols a l'hora de comprar moda.

Realitzat entre més de 1.000 persones de 18 a 65 anys, repartides per tot el territori nacional, l'estudi proporciona una visió integral dels valors que impulsen les decisions de compra a Espanya avui.

La moda, més enllà de ser una expressió estètica, s'ha consolidat com un fenomen sociològic que reflecteix l'evolució de la societat i les dinàmiques culturals. La moda ha actuat sempre com a mirall de les diferents generacions, els canvis socials i les transformacions de valors i estils de vida mentre ha servit com un canal decisiu a través del qual els individus expressen la seva identitat i personalitat. Fins al 91% dels enquestats afirma sentir-se interessats per la moda, un percentatge que es manté bastant similar entre homes i dones, encara que és lleugerament superior en el cas de les dones: 95% davant el 88% dels homes. També s'aprecien diferències en l'edat dels enquestats: mentre que un 93% dels menors de 40 anys estan interessats en la moda, la xifra baixa el 89% entre els de 40 a 65 anys.

L'estudi també valora la dimensió que ocupa el fenomen de les modes en la construcció de la identitat personal. En aquest sentit, les dades confirmen que la moda no només és una eina per vestir-se, sinó que també té un paper identitari especialment rellevant. El 95% dels enquestats considera que la moda té un paper fonamental en la construcció de la identitat personal, destacant el seu impacte sociològic.

Els resultats presenten diferències entre les opinions d'homes i dones. El 97% de les dones creu que la moda influeix en la construcció de la identitat personal, mentre que un 3% creu que no té cap influència. En el cas dels homes, el 93% opina que sí que té influència i el 7% considera que no té cap impacte.

Quant a les diferents franges d'edat, el 97% de persones entre 20 de 40 anys opinen que la moda té influència, mentre que el 3% no està d'acord. Aquesta xifra baixa al 93% entre els adults de 40 a 65 anys, els qui en menor mesura consideren que la moda contribueix a la construcció de la identitat personal.

En aquesta mateixa línia, un altre aspecte rellevant que s'aborda a l'informe és el paper de la moda en la creació i ruptura d'estereotips. Els consumidors veuen la moda com un vehicle per trencar amb els estàndards tradicionals de bellesa i rols de gènere.

Segons l'estudi, un 77% considera que la moda té el poder de qüestionar els estereotips, amb una percepció similar entre homes i dones. Aquesta dada reflecteix la creixent demanda d'una indústria de moda inclusiva i diversa.

XARXES SOCIALS

Encara que les xarxes socials són una font d'inspiració important, sol un 23% dels enquestats les considera el seu guia principal en moda, mentre que un 77% prefereix triar la seva roba segons els seus gustos personals.

Tanmateix, els grups més joves mostren una dependència més gran de les xarxes, destacant una oportunitat per captar aquests consumidors amb contingut digital i tendències. En el cas dels homes d'entre 18 i 28 anys el percentatge és del 32%, una xifra que s'eleva fins al 38% en les dones de la mateixa franja d'edat.

Un dels temes més rellevants per als consumidors és la diversitat de talles, amb un 84% que creu que l'oferta actual de talles a les botigues de moda podria millorar. Entre les dones, aquest sentiment és encara més fort, amb un 88% assenyalant la diversitat de talles com un factor decisiu en triar una marca. En el cas dels homes, aquest percentatge és del 81%.

Els resultats demostren que el 52% dels enquestats s'ha trobat amb dificultats per trobar la seva talla en algun moment, i el 32% considera que l'oferta de talles a les botigues de moda és insuficient. En el cas de les dones, més de la meitat ha tingut alguna vegada dificultats per trobar la seva talla, mentre en el cas dels homes aquesta xifra se situa en un 47%.

L'accessibilitat del preu, la qualitat i l'estil són altres dels factors principals que els consumidors espanyols consideren en seleccionar marques de moda. L'estudi mostra que la qualitat del producte (61%), el preu (58%) i l'estil (46%) són els tres factors més inclusius en la decisió de compra. En aquest sentit, fins i tot un 57% dels enquestats considera que el preu de la roba afecta positivament la seva satisfacció en comprar.

Alessandra Bonito Oliva, responsable de Comunicació de SHEIN a Espanya, va dir que "aquest estudi destaca la importància d'oferir opcions de moda accessibles, inclusives i diverses que reflecteixin les necessitats i preferències dels consumidors espanyols. En SHEIN, continuem compromesos amb potenciar l'autoexpressió de tots, independentment de la seva cultura, gènere, edat o tipus de cos. El 2023, realitzem actualitzacions significatives en les nostres línies de productes a Espanya, basades en els comentaris dels clients, avançant encara més en el nostre compromís amb la inclusió".

Per la seva part, Álvaro Calvo Romaní, Country Service Line Leader d'IPSOS Observer, també ha destacat que "a l'informe de resultats es presenten les principals conclusions d'una enquesta realitzada a 1000 persones de més de 18 anys s'analitzen les respostes per al total i representant a les principals generacions poblacionals: 18 a 28 anys, 29 a 41, 42 a 53 i més 54 anys, entre homes (50%) i dones (50%) i quota per regió, permetent obtenir la informació necessària per generar una comprensió de la societat, dels mercats i de les persones i que són necessàries per a la presa de decisions".