El ministre de Transports espanyol, José Luis Ábalos, ha fet marxa enrere amb la incorporació dels peatges a les vies d'alta capacitat espanyoles. Concretament, el ministre ha assegurat que tot i haver inclòs la mesura al Pla de Recuperació enviat a Brussel·les, era una proposta "per obrir debat".
"Només volem obrir el debat, no hi ha res més", ha afirmat durant la sessió de control al Senat mentre es defensava de les preguntes del PP, que, a més, l'ha acusat d'haver ocultat als ciutadans el pla per establir els peatges i de ser un "mentider". Després d'això, el PP li ha demanat que "presenti la seva renúncia si li queda dignitat", ha afirmat el senador Francisco Martín Bernabé, que li ha retret que pretengui "privatitzar" les autovies de l'Estat.
De fet, en la seva resposta, Ábalos ha assegurat que el debat ha de ser sobre com Espanya manté la seva xarxa de carreteres d'alta capacitat en el futur, que ha recalcat que és una reforma estructural important per a l'Estat. "Aquest no és un problema nou", ha dit el ministre, "però el com i el quan" s'ha d'abordar aquest dilema "ho hem de decidir, si és possible, entre tots".
En tot cas, segons Ábalos, "quan hi hagi una proposta del govern real", l'executiu espanyol "anirà a les Corts per veure què podem fer entre tots" i si no obté els suports necessaris, "evidentment no hi haurà cap proposta que prosperi".
El cert és que Ábalos tampoc ha dit cap incoherència durant la sessió al Senat, ja que el govern espanyol tampoc ha donat cap mena de detall sobre l'impost que vol cobrar per mantenir les carreteres. De fet és per culpa d'aquesta falta de concreció que tothom, i en especial l'oposició, qüestiona com serà la imposició d'aquest peatge.
2024, l'any de la implantació del peatge
Tots aquests dubtes van sorgir la setmana passada quan el govern espanyol va publicar els seus plans pels fons europeus, on asseguren que a partir de 2024 s'implantarà un nou impost de circulació a Espanya que servirà per mantenir les carreteres. A partir d'aquí va començar l'especulació sobre la possible implantació de peatges a les autopistes i autovies de tot l'Estat.
Ara bé, tot i aquesta manca de detalls al respecte, el govern espanyol ja va assegurar la setmana passada que la data d'aplicació de l'impost podria no ser el 2024 i que es podria endarrerir. Segons la ministra d'Hisenda, María Jesús Montero, la data d'implantació de l'impost dependrà de la recuperació econòmica i que es torni a nivells habituals del creixement del PIB, aquesta ja va ser la primera marxa enrere després de les crítiques inicials a la proposta.