El ministeri de Foment ha encarregat un estudi sobre la "distribució de demanda" de trànsit i la "necessitat d'actuacions" a les carreteres un cop es suprimeixin els peatges a l'AP-2 entre Saragossa i El Vendrell i a l'AP-7 entre Tarragona i La Jonquera. Les concessions en aquests dos trams acaben el 31 de gener del 2021, i l'estudi vol "valorar l'efectivitat de les alternatives d'actuació" que es proposin. Així, Foment creu que podrà decidir "les millors solucions" per "acomodar la demanda" de la xarxa de carreteres de l'estat, com la remodelació dels enllaços existents o la implantació de nous.
El Departament que dirigeix en funcions José Luis Ábalos ha tret aquest estudi a concurs per quan se suprimeixi el cobrament de peatge, un treball en el qual invertirà 810.700 euros, segons ha informat el Departament. Aquestes autopistes seguiran els passos de l'AP-1 Burgos-Arñiñón, la primera que va concloure el contracte de concessió que tenia amb Itínere, va aixecar la barrera de peatge i va retornar a l'Estat ara fa un any, a finals de novembre de 2018.
També succeirà unes altres dues vies d'Abertis, l'AP-4 Sevilla Cadis i el tram de l'AP-7 entre Tarragona, València i Alacant, que conclouran el seu contracte amb aquest grup a finals d'aquest any, de manera que el proper 1 de gener passaran a ser lliures de peatge. Davant la conclusió dels contractes d'aquestes dues autovies, el grup Abertis negocia actualment amb els sindicats un ERO per a 140 treballadors d'aquestes dues autopistes, gairebé la meitat (el 46%) del total de 300 empleats que sumen. L'ajust se centra precisament en els empleats vinculats a les tasques de cobrament de peatge.
En paral·lel, Foment ha tret a concurs els treballs per passar a encarregar-se del manteniment d'aquestes dues autopistes, estimats en 153 milions d'euros, i ha licitat l'explotació de la dotzena d'àrees de servei i restauració que sumen, centres que cedeix per a un període de cinc anys i un import de facturació estimat en 256 milions d'euros.
Possibles obres
En el cas de les dues properes autopistes que conclouran el contracte de concessió, l'AP-2 i el tram de l'AP-7 que enllaça amb la frontera, l'estudi amb el qual Foment comença a preparar la seva reversió a l'Estat el 2021 té com a finalitat analitzar el trànsit i la mobilitat a l'entorn de les vies, contemplant la incidència en els mateixos davant la supressió del peatge.
Amb aquesta anàlisi, Foment pretén determinar si cal realitzar algun tipus d'obra o actuació per acomodar la demanda de trànsit a la Xarxa de Carreteres de l'Estat després de la redistribució de trànsit que es pugui produir després de la supressió dels peatges en aquestes vies.
L'AP-7 a la Jonquera-Barcelona-Tarragona és una via de 236,34 quilòmetres de longitud que figura com una de les de major intensitat diària de trànsit de la xarxa de pagament del país. Al tancament del passat mes d'agost comptabilitzava 59.088 usuaris al dia en el seu tram entre Barcelona i Tarragona, el que llança un creixement del 3,6% respecte l'any anterior, i uns altres 50.624 conductors diaris entre aquesta ciutat i la frontera, un 1,35% més, segons dades oficials del Ministeri. Per la seva banda, l'AP-2 Saragossa-Mediterrani registrava una mitjana de 13.357 circulacions diàries al terme dels vuit primers mesos, un 6,9% més que un any abans.