Abertis ha comprat el 51,4% del capital d'A4 Hòlding, firma propietària de dues autopistes italianes, per un import de 594 milions, segons ha comunicat el grup de concessions. L'operació suposa el retorn de la companyia a Itàlia cinc anys després de vendre la participació que ostentava a Atlantia, després de no prosperar l'operació de fusió amb aquesta firma el 2006. Així mateix, constitueix una nova entrada d'actius a la cartera concessional del grup participat per Criteria CaixaHolding i OHL, que actualment aborda una estratègia de creixement i reforçament de l'expansió internacional.

A més, Abertis ha indicat que la compra de les dues vies aportarà uns 610 milions als seus ingressos anuals i 200 milions al seu benefici brut d'explotació (Ebitda). A més Itàlia passarà a aportar el 6% de l'Ebitda del grup. En virtut de l'operació, el grup s'ha fet amb la majoria de l'autopista A4 (Brescia-Padova), de 146 quilòmetres de longitud, denominada 'La Serenissima' i considerada com la tercera de més trànsit del país. També s'ha quedat l'A31 (Vicenza-Piovene-Rocchette), una via de 89 quilòmetres que assolirà els 142 quilòmetres una vegada finalitzats els treballs d'ampliació que actualment s'hi fan.

10 anys de concessions

Ambdues autopistes tenen un termini de concessió fins al 2026, subjecte a l'aprovació del projecte d'ampliació de l'A31. A més, l'acord inclou un pla d'inversions que es durà a terme a l'autopista A31, que implica la construcció d'una nova autopista que finalitzarà la connexió del tram ja existent amb l'autopista A22. Després de la compra d'Intesa, Astaldi i Tabacchi per part d'Abertis, l'import de l'operació s'abonarà a finals de gener del 2023, a excepció de 5 milions que es pagaran al tancament de la mateixa, previst per als propers mesos.

L'acord de compravenda està subjecte, entre altres condicions, a l'aprovació per part del govern italià de l'ampliació de l'autopista A31 (projecte Connexió Nord). En un comunicat, Abertis ha destacat que la incorporació d'aquestes dues vies a la seva cartera d'actius en concessió, a més d'implementar el seu 'know how' industrial, li permet constituir una plataforma per explorar nous projectes a Itàlia, un mercat que considera "madur i estable, amb un llarg i provat recorregut al sector concessional d'autopistes".

En el marc de la seva política de creixement, Abertis ha analitzat unes altres sis operacions de compra d'autopistes a Amèrica del Nord (amb l'excepció dels Estats Units), Llatinoamèrica i Europa Occidental. En paral·lel, negocia operacions com la pactada aquesta setmana a Puerto Rico, que passa per estendre el termini de concessió de les vies que ja explota a canvi d'inversions. Per afrontar aquesta expansió, el grup assegura comptar amb una capacitat d'inversió de 4.000 milions. A més, estudia el lliurament del 8,2% del capital social amb què compta en autocartera com a forma de pagament.