Renfe va anunciar aquest estiu la gratuïtat dels viatges com a mesura per pal·liar els efectes de la crisi derivada de la guerra a Ucraïna i per fomentar l'ús del transport públic col·lectiu en la mobilitat quotidiana "com a mitjà de transport més segur, fiable, còmode, econòmic i sostenible que el cotxe particular". La mesura va entrar en vigor l'1 de setembre i s'havia d'allargar fins al desembre, però finalment va ser ampliada a tot el 2023. Els abonaments gratuïts han vingut acompanyats d'una gran polèmica marcada per la mala praxi d'alguns usuaris. El problema al qual s'enfronten alguns viatgers és que no es poden comprar bitllets perquè el tren suposadament va ple, a la pràctica això no es compleix i hi ha una gran quantitat de seients buits. En els trens de mitjana distància alguns usuaris de Renfe compren places amb diverses reserves en horaris diferents al llarg del mateix dia o durant tota la setmana encara que no es presentessin al viatge.
Per tractar de posar fi a aquestes reserves fantasmes, Renfe s'està plantejant retirar l'abonament gratuït als usuaris que facin reserves indegudes de manera reincident, segons avança aquest dijous El País. Aquesta mesura, que és la més dura, encara està en estudi, però aniria acompanyada d'altres penalitzacions de caràcter més lleu com no retornar la fiança de 20 euros que els viatgers han de dipositar quan adquireixen l'abonament, i que se'ls retorna una vegada han demostrat que han fet 16 viatges, afegeix el citat diari. Renfe espera tenir enllestit aquest nou sistema de penalitzacions abans que acabi l'any. Les penalitzacions contemplades també s'aplicarien als trajectes curts d'AVE i Avant, subvencionats al 50%, en canvi, no afectarà el de Rodalies.
Modificació en la política de reserves
El mes de setembre, només uns dies després de l'entrada en vigor de la mesura Renfe ja va haver de fer algunes modificacions en la política de reserves de mitjana distància per fer front aquestes reserves fantasma. En primer lloc, tractava de limitar la reserva de places a un màxim de quatre diàries, és a dir dues d'anada i dues de tornada, per no perjudicar els usuaris que han de tornar a casa a dinar o tenen jornada partida. La segona era impedir que els viatges poguessin reservar el viatge de tornada abans que es produís el d'anada.
De moment, la companyia no ha donat xifres sobre el nombre d'infraccions, tot i que parlen de "casos residuals", tot i que, fonts sindicals citades per El País, asseguren que alguns trajectes arriben fins al 15% de les places. Un altre problema addicional més greu detectat és la revenda d'aquests viatges gratuïts, encara que el grau d'afectació en aquests casos és mínim.
2 milions d'abonaments gratis
Renfe ha aconseguit els 2 milions d'abonaments gratuïts de Rodalia, Rodalies i Mitjana distància des que es posessin a la disposició de la ciutadania, el passat 24 d'agost, ha comunicat aquest dilluns l'empresa. D'aquests títols multiviatge gratuïts expedits, més d'1,4 milions, és a dir, el 71%, corresponen a abonaments per a viatjar en els diferents nuclis de Rodalia, Rodalies i Rodalia Ample Mètric, mentre que els prop de 600.000 abonaments restants, el 29%, són per a trajectes de Mitjana distància. Fins a final d'octubre, l'increment mitjà en els serveis de Rodalia en tot el territori nacional respecte a 2021 va ser del 34,6% i la demanda s'ha situat al voltant del 95% respecte a les dades prepandèmia.
D'aquests 2 milions d'abonaments, a Catalunya s'han expedit més de 613.000. Es tracta de gairebé el 16% de la població activa de Catalunya. Pel que fa als trens d'Avant, Renfe ha detallat que ha emès 12.000 títols amb el descompte del 50%, dels quals 8.000 corresponen al corredor Barcelona – Figueres i 4.000 a Barcelona - Lleida. Amb tot, en els dos mesos des de l'entrada en vigor dels descomptes al transport públic, els serveis de Rodalies han crescut un 32,7% respecte al 2021, de manera que freguen el nombre de passatgers del 2019, abans de la pandèmia.