Acord històric a la Unió Europea per prohibir la venda de cotxes nous amb motor de combustió l'any 2035. Ja ho havien aprovat els estats membre al juny i aquest dijous s'ha assolit l'entesa a tres bandes entre el Consell Europeu, l'Eurocambra i la Comissió Europea. De fet, la idea ja es va tractar a la cimera climàtica COP26 que es va celebrar l'any 2021 a Glasgow (Escòcia) i va en la línia de les diferents advertències que s'han fet durant aquesta jornada: per una banda, la de l'Agència Internacional de l'Energia (AIE); per una altra, la de l'ONU.
El Consell Europeu ha informat en un comunicat que, "a l'espera d'una adopció formal, els legisladors han acordat l'objectiu de reducció d'emissions de CO₂ del 55% per a automòbils nous i del 50% per a furgonetes noves per al 2030 en comparació amb els nivells de 2021" i "del 100% per a turismes i furgonetes noves per al 2035". És la primera part legislativa que s'aprova del paquet de mesures per descarbonitzar el bloc comunitari l'any 2050. El vicepresident executiu de la CE per al Pacte Verd Europeu, Frans Timmermans, ha subratllat que l'acord envia "un fort senyal a la indústria i als consumidors". "Europa està adoptant el canvi cap a la mobilitat d'emissions zero", ha afegit, abans de reconèixer que "els fabricants d'automòbils europeus ja estan demostrant que estan preparats per fer una passa endavant, amb l'arribada al mercat de cotxes elèctrics cada vegada més assequibles".
Què inclou l'acord europeu?
D'altra banda, la ministra txeca de Medi ambient, Anna Hubáčková, ha celebrat que l'entesa suposa "un fort senyal que la UE està decidida a avançar cap a la neutralitat climàtica i la transició verda". I el ministre txec d'Indústria i Comerç, Jozef Síkela, ha afirmat que "s'aplanarà el camí per a una indústria automobilística moderna i competitiva a la UE". "El món està canviant i hem de romandre a l'avantguarda de la innovació", ha dit, per concloure que el "cronograma" previst "fa que els objectius siguin assolibles per als fabricants". Recordem que la República Txeca ostenta actualment la presidència de torn del Consell de la Unió Europea.
Amb tot, es mantindrà el mecanisme d'incentius reguladors per a vehicles de zero i baixes emissions fins al 2030. Si un fabricant compleix amb determinats punts de referència per a vendes de vehicles d'emissions zero i baixes, pot ser recompensat amb metes de CO₂ menys estrictes. A més, els legisladors han acordat augmentar el valor de referència al 25% per als automòbils i al 17% per a les furgonetes fins a l'any 2030. S'inclou també una redacció sobre combustibles neutres en diòxid de carboni mitjançant la qual l'executiu comunitari presentarà una proposta per registrar vehicles que funcionin exclusivament amb combustibles neutres en CO₂ després del 2035 de conformitat amb la legislació de la UE, fora de l'àmbit d'aplicació de les normes per a flotes i de conformitat amb l'objectiu de neutralitat climàtica en el bloc comunitari.
Ecoinnovacions a la Unió Europea
El pacte històric inclou una clàusula de revisió que garantirà que Brussel·les avaluï l'any 2026 exhaustivament el progrés efectuat per assolir els objectius de reducció d'emissions del 100% i la necessitat de revisar aquests objectius, tenint en compte els avenços tecnològics — fins i tot respecte de les tecnologies híbrides endollables i la importància d'una transició viable, socialment equitativa cap a zero emissions. Cal esmentar també el reforç d'altres disposicions en la normativa com la de reduir el topall dels crèdits d'emissions que els fabricants poden rebre per ecoinnovacions que redueixin de manera verificable les emissions de diòxid de carboni a la carretera — fins a 4 g/km per any des del 2030 fins al 2034 (actualment fixat en 7 g/km per any).
Brussel·les desenvoluparà també per al 2025 una metodologia comuna de la UE per avaluar el cicle de vida complet de les emissions de CO₂ dels automòbils i furgonetes comercialitzats en el bloc comunitari, així com els combustibles i l'energia consumits per aquests vehicles. Sobre la base d'aquesta metodologia, els fabricants podran informar la CE sobre les emissions del cicle de vida dels nous vehicles que introdueixin en el mercat. Finalment, cal esmentar que l'acord manté una excepció per als fabricants de petit volum fins a finals del 2035 i que els vehicles de zero emissions seran més barats que els que funcionen amb combustibles fòssils.