L'Administrador d'Infraestructures Ferroviàries (Adif) és la màxima beneficiada dels fons europeus. Amb una licitació a càrrec dels anomenats Next Generation per valor de 1.700 milions d'euros, aquesta empresa pública acapara el 70% del total licitat pel conjunt d'organismes i entitats fins ara, segons indica el mitjà La Información.
Així, la major part de les ajudes supranacionals han acabat en mans del ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, del qual depèn Adif. I és que, tal com mostren les dades disponibles en els portals de licitació, entre els mesos de febrer i octubre el conjunt de les administracions públiques han llançat unes 540 licitacions per un import total d'uns 2.400 milions d'euros amb càrrec al Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència. En el cas concret de l'empresa estatal, el nombre de licitacions susceptibles a ser finançades per la UE arriba a les 130. D'aquests, els contractes de major quantia ja estan adjudicats.
Projectes ja previstos anteriorment
Un altre element destacat pel mitjà és el fet que molts dels projectes als quals aniran destinats els diners dels fons ja estaven previstos amb anterioritat. Un exemple seria el pla per la renovació de l'Estació de Chamartín, per més de 200 milions d'euros, o l'actualització de les instal·lacions en la línia Madrid-Sevilla, per més de 100 milions d'euros.
Un terç de les inversions, cobertes
Adif i Adif Alta Velocitat tenien previst gastar 4.918.000 d'euros en noves infraestructures i millora de la xarxa en l'exercici 2021. Amb els Next Generation, un terç d'aquestes inversions quedarien cobertes. "En total, el gestor ferroviari s'havia marcat com a objectiu inicial captar 16.000 milions d'euros dels 140.000 milions que rebrà Espanya fins a 2026 dels fons europeus de recuperació, de manera que a hores d'ara estaria aconseguint una mica més del 10% d'aquest objectiu", apunta La Información.
Reduir les emissions de gasos
L'objectiu d'Adif és seguir el full de ruta marcat per Europa per a la descarbonització en un període de vuit anys i, així, reduir el nivell d'emissions de gasos d'efecte hivernacle en un 55%. Des de Brussel·les s'està premiant els gestors ferroviaris per sobre dels aeroportuaris i de carretera, atès que es tracta del mitjà més favorable en termes d'ecologisme.
La inversió destinada a les vies del tren provocarà una millora del negoci i, consegüentment, un repunt dels ingressos a Adif gràcies al cobrament de cànons per un major ús de la infraestructura.