Finalment són sis les empreses que competeixen per prestar els serveis de l'alta velocitat a Espanya, segons ha informat Adif en un comunicat. Tot i que inicialment la mateixa Adif parlava de quatre aspirants, aquest dilluns ha elevat la xifra a sis per un "retard en la recepció informàtica d'algunes sol·licituds". Segons la companyia, les dues ofertes extra es van rebre "dins del termini fixat", que expirava a les 23:59:59 hores del 31 d'octubre. Adif defensa que "el nombre de peticions ratifica l'interès que genera l'ús de la xarxa d'alta velocitat espanyola" i el descriu com una "fita de gran rellevància en el procés d'obertura del mercat en l'àmbit europeu".
En un comunicat, Adif explica que "el volum de dades dels fitxers" de les ofertes va causar un retard en el moment de la presentació al registre electrònic de l'administració general de l'estat i la seva recepció en el sistema d'interconnexió de registres, que és el registre electrònic d'Adif AV de les dues ofertes que s'han confirmat aquest dilluns.
Ara s'obre el període d'anàlisi de les sol·licituds. Tres equips tècnics d'Adif avaluen les ofertes a nivell administratiu, financer i tècnic. A l'hora de valorar-les, es miraran aquestes tres elements i també la "comptabilitat" entre les sol·licituds. El mes de desembre, el Consell d'Administració d'Adif AV publicarà la resolució amb els candidats adjudicataris per establir els acords de capacitat marc. La resolució, però, dependrà també de l'aprovació dels acords marc per part de la Comissió Nacional de Mercats i Competència (CNMC). El repartiment entre els adjudicataris es farà segons tres paquets de diferents capacitats operatives.
Renfe fa mesos que es prepara per a aquest escenari, i té moltes probabilitats d'aconseguir el paquet més gran, tant pels recursos operatius dels quals disposa com per l'experiència en la gestió. L'abril passat, per exemple, la companyia anunciava que preveia començar a operar un AVE 'low cost' durant la Setmana Santa del 2020, mesos abans de la liberalització del sector de l'alta velocitat a l'Estat. L'objectiu del govern espanyol –en un projecte iniciat en etapa de Mariano Rajoy- és reduir entre un 20% i un 25% els preus de l'AVE convencional.