L'empresa pública espanyola administradora de les infraestructures ferroviàries (ADIF) i la companyia de transport nord-americà Virgin Hyperloop One han firmat avui un protocol per establir a Bobadilla (Màlaga) un centre d'experimentació del nou mitjà de transport Hyperloop.
El centre d'experimentació s'instal·larà a la nau de proves que ADIF té per a l'Alta Velocitat a Bobadilla, a prop d'Antequera, amb una superfície de 19.000 metres quadrats, que comptarà ara amb aquest arrendament comercial per Virgin Hyperloop One. El valor de la instal·lació serà d'uns 500 milions de dòlars (432 milions d'euros), incloses zones de fabricació, plataformes de prova i equips de Virgin Hyperloop One i generarà 250 llocs de treball directes i d'alta qualificació en els propers cinc anys, així com centenars més de llocs de treball indirectes.
La inversió està supeditada a obtenir 126 milions d'euros en convocatòries d'ajuts públics, com préstecs i subvencions a I+D+i per a les instal·lacions.
Què és el Hyperloop?
Amb el sistema en proves hyperloop, les persones i mercaderies es desplaçaran a uns 1.200 quilòmetres per hora mitjançant vehicles que s'acceleren gradualment per propulsió elèctrica dins de tubs a baixa pressió, a la superfície sobre una pista amb levitació magnètica i amb resistència aerodinàmica ultrabaixa com els avions. El sistema és completament autònom i tancat, eliminant impactes per errors humans i condicions atmosfèriques adverses. A més, com es tracta d'un sistema elèctric, no té emissions de carboni directes.
Virgin Hyperloop One ja ha acoblat la càpsula i desenvolupat el sistema de levitació i guiat, el sistema de propulsió, el tub i la creació de buit.
L'any passat, en una prova, un prototip va assolir una velocitat de la càpsula de 387 quilòmetres per hora en unes instal·lacions d'assaig de Nevada (Estats Units). El protocol subscrit permetria desenvolupar, provar i validar a Espanya els components del sistema, per a, posteriorment, sol·licitar la seva certificació segons la regulació europea.
Una vegada superades les fases de proves i validació, el centre d'experimentació de Hyperloop romandrà a Espanya per donar suport a les operacions, el manteniment i l'expansió internacional del sistema. A la regió seran necessaris altres centres d'innovació en materials, de producció de sistemes de levitació magnètica, de seguretat en túnels, de tècniques avançades en electrònica i telecomunicacions, de processos complexos d'operacions de transports en demanda, i de noves aplicacions telemàtiques entre infraestructura i vehicles, entre altres.
Fa cinc anys l'empresari Elon Musk (fundador de PayPal, Tesla i SpaceX) va donar a conèixer un informe sobre la tecnologia del futur hyperloop, que s'aproparia, sense sobrepassar-la, a la barrés del so, 1.234,8 quilòmetres per hora.