Actualment, un diagnòstic d'Alzheimer és sinònim de patir una llarga malaltia que no té cura a hores d'ara. En els últims anys les investigacions al respecte han passat de cures pal·liatives a buscar alternatives serioses incidir i millorar la vida dels pacients. Aquest és el cas d'ADmit Therapeutics, una startup catalana que té com a objectiu principal desenvolupar i comercialitzar per a la pràctica clínica, un test de diagnòstic precoç, que permetrà mitjançant una anàlisi de sang, detectar la malaltia de l'Alzheimer, en aquells pacients amb les primeres queixes de memòria. Aquest test que estan desenvolupant, que a hores d'ara es troba en fase de validació clínica, es basa en una sèrie de biomarcadors epigenètics patentats que són capaços de detectar l'alzheimer a partir d'una anàlisi de sang. A curt termini, el test de detecció precoç desplegat per ADmit, permetrà optimitzar el reclutament dels pacients en els assajos clínics. La selecció dels pacients es podrà fer d'una forma òptima, de manera que s'incrementaria la possibilitat d'identificar un fàrmac curatiu, en poder demostrar-se la seva eficàcia i poder ajudar a les empreses farmacèutiques, a avançar en la lluita d'aquesta mena de demències.

En una conversa amb ElNacional.cat, la CEO, cofundadora de l'empresa i doctora en bioquímica, Marta Barrachina, ens explica que el projecte neix un cop es detecten aquests biomarcadors al laboratori de l'Institut d'Investigació Biomèdica Bellvitge (IDIBELL) i que es decideixen a tirar endavant el projecte empresarial l'any 2017 perquè aquesta troballa no es quedi en un informe científic o un assaig. A més, tal com ha assegurat Barrachina en altres ocasions, “en qualsevol malaltia, com més aviat es detecti el problema millor, però més encara en el cas de l'Alzheimer, perquè pots estar més de 20 anys amb la malaltia sense tenir cap símptoma” i és precisament aquest fet el que va portar a una doctora en bioquímica i a dos neuròlegs a llançar-se al món empresarial. 

Actualment, ADmit ja ha desenvolupat el primer prototip del seu test de detecció de l'Alzheimer que, com ja hem dit, a través d'una mostra sang és capaç de mesurar i detectar uns marcadors epigenètics. A partir d'aquí es genera un algoritme predictiu que és el que acaba detectant un alzheimer incipient o precoç en els pacients. Actualment, aquest test ja es troba en fase de validació clínica, és a dir que ja s'està testejant en un nombre considerable de persones i esperen que de cara a finals de l'any vinent, obtenir l'autorització de l'Agència Europea de Medicaments (EMA) i poder començar a comercialitzar el seu producte. El salt als Estats Units, però, haurà d'esperar una mica més i Barrachina explica que l'aprovació de l'Administració d'Aliments i Medicaments (FDA) no arriba fins a finals del 2024. 

A més, aquest mateix mes de juny, aquesta empresa catalana ha estat una de les 200 seleccionades entre més de 5.000 candidats per presentar el seu projecte al BIO International Convention de San Diego, el congrés de biotecnologia més important del món on es troben les empreses més importants del món farmacèutic i biotecnològic, en el qual ADmit va estar representat al Pavelló de la Comissió Europea.

De cara a la comercialització del test, Barrachina detalla que, en un primer moment, buscaran vendre'l a les empreses farmacèutiques per tal de poder seleccionar els pacients per als assajos clínics en post de descobrir un medicament per a l'Alzheimer. Ara bé, un cop sorgeixi algun tractament o medicament, la CEO d'ADmit assegura que el test també es podrà vendre als hospitals i metges per tal de poder receptar aquests medicaments. 

Pel que fa al futur, Barrachina ens explica que estan a punt de tancar una nova ampliació de capital d'aproximadament 5,3 milions d'euros amb l'objectiu principal de consolidar la part regulatòria del test i poder començar a contractar personal per iniciar les vendes arreu d'Europa. Això comportarà un augment de la plantilla que actual consta de 10 treballadors en total.