La suspensió unilateral per part del govern espanyol del projecte d’ampliació de l’aeroport del Prat amb una inversió de 1.700 milions suposarà a llarg termini perdre l’oportunitat d’incrementar el PIB català en un 2,24%, segons es desprèn d’un informe elaborat per la Universitat de Barcelona per a Aena que estudia les diverses estimacions d’impacte econòmic en els diversos escenaris d’actuació a l’aeroport.
L’informe, elaborat aquest mateix mes de setembre i donat a conèixer per Aena aquest dijous a la tarda, estudia l’increment addicional que experimentaria el PIB de Catalunya en el període 2022-2042 en tres supòsits d’intervenció: el primer, l’ampliació per arribar als 72 milions de passatgers; el segon, la implementació de la ciutat aeroportuària; i el tercer, la implementació conjunta dels dos primers escenaris.
En el cas del primer escenari, l’estudi -titulat Estimació de l’impacte de l’aeroport JT Barcelona-el Prat sobre el PIB de Catalunya a llarg termini- preveu un increment addicional en el PIB l’any 2042 d’un 2,24%, calculat en 7.378,8 milions d’euros aquell mateix any. De fet, sumats els increments en euros previstos per a tot el període, el PIB català deixaria de sumar gairebé 100.000 milions d’euros, concretament, 97.473,4 milions d’euros. Així mateix, si a l’ampliació del Prat s’hi sumés la ciutat aeroportuària, l’increment arribaria, l’any 2042, a un 3,64%, amb un total de 144.595,5 milions d’euros acumulats.
A més, el mateix informe xifra en un 40,5% l’aportació del creixement generat per l’ampliació de l’aeroport del Prat al PIB total català i que en cas de no procedir a fer l’ampliació, el pes de l’aeroport en el PIB català minvaria en un 5,1%
Aena no desisteix
Malgrat la decisió unilateral del govern espanyol d’aturar el projecte d’ampliació, fonts d’Aena asseguren que el projecte “s’ha de portar a terme per seguir aspirant a ser un hub intercontinental”. “Els projectes complicats cal seguir-los lluitant i seguim amb la voluntat de convertir l’aeroport en un hub”, han afirmat les mateixes fonts.
Des d’Aena es defensa que l'única alternativa tècnicament viable era l’ampliació de la pista del costat mar, ja que permet la segregació de pistes actuals que minimitza el soroll en entorns veïnals. Ara, la presentació d’aquest informe que posa xifres un increment del PIB que no es produiria si no s’intervé en l’aeroport suma arguments a la necessitat d’arribar a un acord que permeti l’ampliació.
Aquest mateix matí, i en declaracions a Catalunya Ràdio, el president d'Aena, Maurici Lucena, ha avançat que la inversió de 1.700 milions d'euros prevista per a l'aeroport queda aparcada "fins d'aquí a cinc anys". "Si després d'aquest període les circumstàncies són més propícies, se'n podrà tornar a parlar", ha afirmat Lucena.