Aerolínies enfadades amb Espanya i atentes a la Comissió Europea. L'Associació Internacional de Transport Aeri (IATA) protesta i s'oposa a la quarantena imposada a Espanya i avisa que empitjorarà la recuperació del sector perquè els viatges seran "impracticables". El lobby aeri critica que l'estat espanyol i el Regne Unit hagin establert aquestes restriccions i assegura que els viatges no es poden reactivar amb aquestes condicions, perquè, segons les seves dades, un 70% dels passatgers no volaran si s'han d'autoaïllar durant 14 dies.
En aquest sentit, proposen com a alternativa una sèrie de mesures de seguretat als aeroports i avions com, per exemple, prohibir el vol als passatgers que presentin símptomes després d'un control de temperatura o exigir una declaració sanitària per viatjar. IATA també planteja la creació de passaports d'immunitat o fer proves gairebé instantànies de coronavirus.
La Comissió Europea no dona suport a cap d'aquestes dues propostes perquè no veu "evidències científiques" suficients de la seva efectivitat ara mateix, segons ha explicat en una roda de premsa aquest migdia la vicepresidenta Margrethe Vestager.
Per contra, en les seves recomanacions per reactivar la mobilitat a la UE, la Comissió considera necessari l'obligatorietat de portar mascareta, tant dins de l'aeroport com també durant el vol. A més, com a manera d'incentivar el turisme després de la pandèmia, recomana que les aerolínies ofereixin vals durant un any pels vols que no s'han pogut realitzar, tot i que si el client prefereix el reemborsament, se li han de tornar els diners.
Seients buits no obligats
Contràriament al que havia proposat Espanya, la Comissió Europea no considera necessari deixar el seient del mig buit i considera que pot ser segur viatjar amb l'avió ple si s'apliquen altres mesures de protecció. Des del lobby de les aerolínies havien alertat que imposar el distanciament social als avions implicaria un augment d'entorn el 50% en el preu dels bitllets, ja que no es podrien omplir els avions, cosa que fa perillar, sobretot, el mercat low-cost.
D'aquesta manera, l'executiu europeu aposta, sempre que es pugui, per mantenir una distància de seguretat entre passatgers, però Vestager ha assegurat que "es pot volar de manera segura quan no pot haver-hi aquesta distància" i si hi ha altres mesures de protecció. Amb tot, les recomanacions de la Comissió avisen que es pot "mitigar el risc" de contagi, però "no eliminar-lo".
La IATA assegura que girar el seient del mig tampoc és viable perquè es posaria en risc el passatger en el sentit oposat. També afirmen que instal·lar pantalles protectores entre els seients seria perillós en cas d'una evacuació d'emergència. Amb tot, les aerolínies segueixen pendents de les directrius operacionals tècniques que constituiran un protocol de seguretat per a l'aviació de la Comissió Europea. El document fixarà com reforçar la ventilació, limitar els riscos de contaminació, reduir els moviments en cabina o gestionar els fluxos de passatgers.