Tres de les principals aerolínies que operen a l'aeroport de Barcelona, Vueling, Norwegian i EasyJet, han mostrat preocupació per la situació al Prat i reclamen millores a l'espai aeri europeu per reduir els retards i cancel·lacions que afecten principalment Barcelona aquest estiu. De fet, el mes de juliol la mitjana de vols amb retards al Prat va arribar al 49%, cosa que significa que gairebé un de cada dos vols pateix retards, i posiciona l'ens com un dels aeroports amb més retards d'Europa, segons el portal FlightStats.
Segons explica el portal 324.cat i davant la situació de retards i cancel·lacions reiterades sobretot en època d'alt trànsit com és l'estiu al Prat, les aerolínies reclamen que la UE agilitzi l'anomenat Cel Únic Europeu, un sol ens regulador per controlar el trànsit aeri a tota la Unió Europea.
Els problemes
Segons aquestes aerolínies, els problemes s'han generat per una suma de diversos factors -no només a Barcelona- i proposen mesures per fer més efectiu el servei. Un dels principals problemes, segons expliquen, han estat les aturades dels controladors francesos, quelcom que ja van reivindicar des de IAG fa uns mesos.
La vaga dels controladors francesos de principis d'estiu va afectar tots els vols que sortien de Barcelona cap a Europa, que no podien travessar l'espai aeri francès i havien de buscar rutes alternatives passant per altres països, cosa que acabava provocant impuntualitat. Com a solució proposen el dret a sobrevol durant una vaga, per no haver de crear noves rutes que els allarguin els vols.
Alhora, en culpen també a la congestió de l'espai aeri europeu. Expliquen que, com que cada Estat és sobirà del seu espai aeri, cadascun té el seu gestor de navegació cosa que significa que l'espai aeri europeu està fragmentat i això "obliga les aerolínies a no volar de la manera més recta possible", i per tant han de seguir rutes menys òptimes.
El caos de Vueling
L'aerolínia groga no ha fet el seu millor estiu. Els retards de Vueling són els que més han afectat la infraestructura aèria, ja que aglomera fins al 37% de la clientela del Prat. De fet, la filial del grup IAG ―que agrupa també Iberia i British Airways― és de les que més retards congrega en tot Europa. A més, Vueling registra 2,2 punts més en puntualitat a la resta d'aeroports europeus que no pas a Barcelona.
L'aerolínia, però, no ha estat massa clara a l'hora de donar explicacions. Segons diuen, les incidències són fruit d'un problema global, i asseguren que mantenen el creixement al Prat i que disposen de recursos per donar un millor servei davant d'una situació adversa.