L'Aeroport de Barcelona-El Prat ha tancat l'any 2020 amb 12.739.259 de passatgers, un 75% menys que l'any anterior, i que es correspon amb els nivells de 1995, segons dades d'un informe de la Cambra de Barcelona i l'Observatori del tràfic aeri de Barcelona. La pandèmia de la Covid també ha provocat que les companyies aèries que van operar a El Prat durant la segons setmana de setembre de 2020 es reduïssin un 50% respecte del 2019.
L’aeroport de #Barcelona registra 12.112.389 passatgers el 2020, un -75,8% que el 2019 i se situa al nivell de fa 25 anys.
— Cambra de Barcelona (@cambrabcn) January 20, 2021
✈️ A Madrid-Barajas el trànsit ha estat de poc més de 17 milions i a la resta cap supera els 10 milions, amb caigudes anuals de més del 60%.#EconomiaAlDia pic.twitter.com/2SWvegioin
Les restriccions de mobilitat imposades per frenar la Covid han provocat una aturada dels viatges i un fort impacte econòmic al sector del turisme. El tràfic nacional al l Prat s'ha reduït un 66% respecte del 2019, mentre que l'europeu i l'intercontinental ho han fet un 74% i un 71% respectivament. Tot i això, Barcelona es manté dins del top 10 d'aeroports amb més passatgers, concretament en la 7a posició.
Impacte en els viatges aeris
Malgrat la petita recuperació durant els mesos d'estiu, que va concentrar el 65% del tràfic de tot l'any, les restriccions a la mobilitat han provocat caigudes del tràfic entre un 66% i un 74% a l'Aeroport de Barcelona, en funció de si es considera el nacional, l'europeu o l'internacional. D'igual manera, el nombre de destinacions que ofereix l'aeroport també s'han vist reduïdes en un 40% i, aquelles destinacions que s'han mantingut han reduït les freqüències. Les destinacions domèstiques s'han mantingut en un 90%.
En aquest sentit, durant la segona setmana de desembre de 2020, el nombre de companyies aèries que operava al Prat eren la meitat d'aquelles que ho van fer durant el 2019. Actualment, Barcelona disposa de 15 rutes intercontinentals, vuit d'elles amb Àfrica, tres amb Sud-amèrica, tres amb Orient Mitjà i una amb destí asiàtic (Singapur). De moment, Barcelona no té connexions amb els Estats Units. Els passatges de connexió a Barcelona actualment només representen un 1% del total de passatgers, 5 punts inferiors a l'any passat.
Impacte global i previsions
L'Aeroport de Barcelona presenta una variació interanual del nombre de passatgers del 70%, tot i que va tancar la temporada d'estiu en la 10a posició pel que fa a aquesta dada. A més, se situa en la 7a posició del top 10 d'aeroports europeus amb més passatgers, per davant de capitals i ciutats europees com Madrid, Frankfurt i Roma, tot i que el 2019 es trobava en 5a posició. En el top 3 del 2020, se situen Londres, Moscow i París.
Eurocontrol preveu una recuperació del tràfic aeri en els nivells de 2019 per l'any 2024 sota l'escenari ideal en què la vacuna resulti efectiva aquest any 2021. Tot i això, es preveu que a partir de març, quan s'inicia la temporada d'estiu, l'Aeroport del Prat recuperi algunes connexions intercontinentals, especialment a Amèrica del Nord i Àsia.