Transparència com a reflex de democràcia i dret. Aquest és un dels ferms propòsits del Parlament Europeu en el seu mandat com a representant dels pobles d'Europa. I això, és precisament el que ha demanat en un dels seus últims informes (no vinculants però amb un gran valor polític) a la Comissió Europea (CE): transparència també en matèria de Competència. Més enllà del terme genèric i d'esmenes sobre el cas Google o sobre monopolis de transport, destaca: una llista dels "aeroports fantasma" construïts als darrers anys a la Unió Europea (UE). Com a contrapunt, també es demana que es detallin aquells aeroports "que van tenir èxit a l'hora d'augmentar el nombre de passatgers després de la inversió".
Espanya és una de les grans candidates a tenir una nodrida representació d'aeroports popularment coneguts pel seu desert de passatgers, operacions o mercaderies. Allà on segurament un inversor privat mai hi posaria diners però potser sí un govern per determinats hàbits regionals. Sense anar més lluny, en un mes de grans xifres estivals com acostuma a ser l'agost, els aeroports d'Osca i Albacete van registrar segons les dades d'Aena: 15 i 17 passatgers, respectivament. A tall de comparació, els aeroports del Prat i de Barajas que estan just a l'altra banda del rànquing superaven amb escreix els 4 milions i mig de passatgers durant el mateix període.
En la mateixa mesura que Osca i Albacete però fora de la xarxa d'Aena, també sonen com a més que possibles aeroports fantasma amb un futur molt poc prometedor les instal·lacions de Ciutat Reial, Castelló i Múrcia, entre d'altres. En conversacions amb El Nacional, l'eurodiputat del PDeCat i ponent de l'informe Ramon Tremosa ha explicat que des del Parlament Europeu són conscients que "s'han fet molts aeroports fantasma i sobretot a Espanya que és el país que en té més" i per això, han donat un pas endavant per saber quins són aquests aeroports i en què i com s'han gastat els fons europeus.
D'altra banda, l'eurodiputat també ha alertat que "la CE té la llista però no l'ha fet pública, possiblement, per pressions dels Estats". L'esmena ha quedat aprovada dins l'informe de Competència per 33 vots a favor, 6 en contra i 5 abstencions i es votarà a plenari a principis d'any amb la previsió que més de 500 eurodiputats hi estiguin a favor. "Fer públic que diner europeu ha estat malbaratat en infraestructures inútils és fonamental per augmentar l'exigència dels ciutadans i assegurar que el diner europeu anirà a infraestructures útils com el corredor mediterrani", ha conclòs Tremosa. Volar no és gratis i invertir-hi tampoc així que el Parlament Europeu vol arribar fins al fons dels comptes dels aeroports. Tot sigui, per la transparència.