Ja fa tres dies que el canal de Suez està bloquejat. Això està posant en perill gran part del comerç marítim mundial i, com és natural, entre els afectats també hi ha el port de Barcelona, concretament pot arribar a provocar grans retards i fins i tot, que les mercaderies no arribin a Catalunya per la via marítima.
Sobre aquest assumpte s'ha pronunciat Mercè Conesa, la presidenta del Port de Barcelona, que ha desitjat que “es pugui reprendre el tràfic de vaixells per Suez com més aviat millor” per evitar que les afectacions, tant al recinte portuari com en la cadena de subministrament, siguin importants.
Cal apuntar que actualment, el Port entre 35 i 40 escales de portacontenidors a la setmana. D'aquests, set provenen de les rutes que uneixen Àsia i la Mediterrània i que transiten per Suez. Els vaixells que fan aquestes rutes triguen entre 25 i 35 dies, en funció de l’origen i els ports d’escala. A aquests vaixells s’haurien d’afegir petroliers i vaixells de transport de gas, que també utilitzen sovint el canal de Suez per transitar des de la zona del Mar d’Aràbia cap a la Mediterrània.
Aleshores, si el bloqueig a Egipte es manté durant un període de temps prolongat, l'única ruta alternativa pels vaixells provinents de l'Àsia és pel Cap de Bona Esperança, i això representa entre 10 i 12 dies més de navegació fins a Barcelona. Si les navilieres opten finalment per enviar els vaixells per aquesta ruta, seria el quart cop que s’utilitza massivament aquesta via des de l’obertura del Canal.
Retards en l'arribada de vaixells
Amb tot això, Conesa ha assegurat que si Suez es manté intransitable més dies, “hi haurà retards en l’arribada de vaixells procedents d’Àsia i de l’Orient Mitjà a partir de finals de la setmana que ve. Això impactarà en les cadenes de subministrament, fent que alguns productes triguin més a arribar als mercats. I, fins i tot, podria provocar el desviament de certes mercaderies als modes aeri i ferroviari”.
La presidenta del Port ha afegit que estan en "contacte directe i constant tant amb les navilieres com amb les terminals i amb els nostres clients per intercanviar informació i minimitzar els efectes que aquesta situació pugui provocar, evitant així tensions innecessàries en les cadenes logístiques i de transport".
400 milions cada hora
Aquest bloqueig del canal de Suez no només afecta el Port de Barcelona, sinó que afecta a tota l'economia mundial. Concretament, el col·lapse està costant uns 400 milions de dòlars cada hora al comerç internacional, segons la revista especialitzada Lloyd's List.
Contant que el portacontenidors d'EverGreen, amb uns 400 metres d'eslora i uns 59 d'ample, va quedar encallat aquest dimarts, dimarts a causa d'un incident durant una tempesta de vent i sorra, el cost del bloqueig d'una ruta crucial entre l'est i l'oest ja arriba al voltant dels 10.000 milions de dòlars.
Segons Leth Agencies, que ofereix serveis logístics en diversos canals del món, hi ha més de 230 vaixells esperant travessar el canal. Això és una aproximació, ja que l'Autoritat del canal de Suez no ha informat de quantes embarcacions hi ha aturades, però sí que ha assegurat que segueixen destinant "tots els esforços" per "regularitzar la navegació".
L'Autoritat del Canal també ha informat que ha rebut una oferta d'ajuda dels Estats Units, amb qui "aspira a col·laborar" per desencallar l'embarcació, tot i no detallar en què consisteix aquesta ajuda.