Normalitat. La vaga de transportistes que té lloc des d'aquest dilluns dia 15 de març ha produït una afectació mínima a Catalunya, almenys de moment. És veritat que diferents majoristes de Mercabarna han alertat de l'absència d'alguns productes a conseqüència de l'aturada, però encara no hi ha una escassetat d'aliments preocupant. Així ho ha explicat a Efe el gerent de la Distribuïdora de verdura i fruita Germans Barri, Ramón Barri, que reconeix que sí que hi ha productes especialment afectats. Es tracta principalment de productes procedents del sud d'Espanya, com ara hortalisses, fruites de temporada, pebrots, albergínies, maduixes i altres aliments frescos com el peix del nord del país, que està tenint dificultats per arribar a peixateries i mercats locals.
L'Associació d'Empresaris Majoristes de Fruites i Hortalisses de Barcelona (AGEM), que reuneix les 150 companyies hortofructícoles de Mercabarna, va indicar dimecres que la situació no provocarà un desproveïment generalitzat al mercat majorista, tot i que sí que tindrà afectacions en determinats aliments. Barri ha relatat que "l'evolució de la vaga ha estat una mica estranya, ja que totes les mobilitzacions solen començar de manera forta, però amb el temps acaben sent més permissives". "Aquesta vaga ens ha enxampat desprevinguts, perquè cada dia s'ha anat agreujant la situació", ha detallat. El gerent de l'empresa familiar també ha alertat de la necessitat de solucionar la situació per evitar que tant els agricultors com distribuïdors hagin de llençar part del seu producte i hi perdin diners.
Espanya mobilitza la policia
En aquest sentit, els manifestants han tornat a bloquejar amb piquets alguns accessos al polígon de Mercabarna a Zona Franca, la qual cosa ha impedit que molts aliments arribin a les distribuïdores. A més, la DGT ha informat del fet que la protesta ha provocat el tall de la carretera C-25 a Manresa (Barcelona), direcció Girona. Davant talls similars a la resta de l'estat espanyol, on la situació és més dura, el Ministeri de l'Interior ha mobilitzat 15.500 agents de la Policia Nacional i Guàrdia Civil per identificar els membres violents dels piquets que perjudiquen la distribució de mercaderies. El departament que dirigeix Fernando Grande-Marlaska ha ordenat aquest dijous que les Forces i Cossos de Seguretat de l'Estat escortin els combois de camions que no secunden l'aturada i que circulen en fila fins als punts de distribució de mercaderies.
El dispositiu compta amb 8.398 agents de la Guàrdia Civil i 7.122 de la Policia Nacional, que tenen com a objectiu evitar la violència en els talls. I és que la portaveu del govern espanyol, Isabel Rodríguez, ha criticat una part "minoritària" del col·lectiu de transportistes que està promovent "una reacció que sembla abordada per posicionaments de la ultradreta". En aquesta línia, en les últimes hores s'han produït detencions de membres de piquets pel llançament de pedres contra camions a localitats de Badajoz i de Còrdova.
Normalitat al sector lleter de Catalunya
Tornant a Catalunya, les principals empreses catalanes del sector lleter asseguren que treballen amb normalitat. Així ho asseguren després que la indústria làctia espanyola paralitzés la seva activitat aquest dijous per la vaga de transports. Remarquen que tot i estar pendents de l'aturada, els canals de recollida i trasllat de la llet a les fàbriques envasadores estan assegurats. El director de la Cooperativa Plana de Vic, Dani Bassas, ha afirmat a l'ACN que les seves granges estan servint a la indústria. "No sabem què pot passar en els pròxims dies, però a hores d'ara res ens fa pensar que haurem de sortir de la normalitat", ha dit. Tot i això, Bassas reconeix que si hi hagués una aturada, "el problema seria gran" perquè la capacitat d'emmagatzematge de la llet és reduïda. La situació a Catalunya contrasta amb la de l'Estat, on la vaga de transport està afectant la cadena alimentària.
Bassas ha destacat que de moment no està tenint afectació en la recollida de llet a les seves granges. "Estem servint amb plena normalitat i no hem tingut cap mena d'incident", ha puntualitzat. "Hem parlat amb els nostres principals clients i no preveuen cap dificultat", ha afegit. L'empresari ha explicat que els clients que els compren la llet segueixen envasant de forma rutinària "segons les seves planificacions de producció". "Òbviament, tots estem pendents per veure què passarà, però de moment a Catalunya no s'ha donat cap incident significatiu", ha puntualitzat. El fet que es parli tant sobre aprovisionament de la llet "podria causar un efecte doble en la gent perquè temin que no n'hi hagi". I aquest factor sí que pot alterar la cadena de subministrament. "Això no obstant, insisteixo que no hi ha res que ens faci pensar que no puguem treballar el que queda de setmana", ha afegit Bassas.
El drama dels ramaders
En el mateix sentit s'ha expressat el responsable del sector lleter a Catalunya d'Unió de Pagesos, Marc Xifra. En declaracions a l'ACN, Xifra ha explicat que la llet s'està recollint a les granges catalanes, malgrat que la vaga de transportistes pugui haver afectat en punts d'Astúries o Andalusia. El responsable lleter del sindicat ha reivindicat que el problema dels ramaders s'ha de mirar des d'una perspectiva "molt més àmplia". "El drama dels ramaders són les matèries primeres que han pujat una bogeria, cosa que no s'està traslladant en el preu de la llet", ha criticat. Això vol dir que no s'està complint "en absolut" amb la Llei de la cadena alimentària. A més, ha lamentat que la llet s'estigui "banalitzant", ja que s'està fent servir com un producte reclam. Segons Xifra, la conseqüència de tot plegat és que cada dia s'està produint menys llet perquè, entre d'altres, hi ha un degoteig d'explotacions que no poden continuar. "Si a tot plegat li sumem una vaga de transport, la qüestió podria ser greu", ha apuntat. Des del sindicat, però, veuen l'avís de la patronal espanyola de falta de subministrament com un "toc d'alerta" per aquesta manca de llet a escala estructural.
El president del comitè d'empresa de la planta de Lactalis de Mollerussa, Narcís Tella, ha explicat a l'ACN que a la fàbrica hi ha dues línies de producció parades, però no ha relacionat aquesta aturada de forma directa a la vaga de transportistes. Segons Tella, són "aturades parcials" que ja fa mesos que tenen lloc per diversos factors com poden ser el tancament de l'hostaleria per la covid o el problema del preu de la llet. Per aquest motiu, ha assenyalat que no se sap quin és "l'impacte real" de la vaga a la indústria de Mollerussa. En qualsevol cas, el secretari d'Alimentació del Departament d'Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, Carmel Mòdol, ha assenyalat que l'activitat lletera a Catalunya "continua amb normalitat". En declaracions a RAC1, Mòdol ha assegurat que les fàbriques estan treballant "amb absoluta normalitat". El secretari ha defensat que la cadena alimentària al país funciona "amb un alt grau d'eficiència".
Propostes "insuficients i inconcretes"
El Gremi de Transports i Logística de Catalunya ha qualificat d'"insuficients" i "inconcretes" les mesures que ha plantejat fins ara el govern central per ajudar el sector del transport per carretera i ha reclamat que es garanteixi ja l'estabilitat dels preus dels carburants. En un comunicat, l'organització ha alertat que si no es prenen mesures "excepcionals" perquè aquest col·lectiu pugui fer feina "en condicions mínimes de rendibilitat" es crearà una situació similar a la crisi econòmica de 2008, quan van desaparèixer "milers de transportistes".
El gremi forma part de la Federació Nacional d'Associacions de Transport d'Espanya, Fenadismer, que dimecres va mantenir una llarga reunió de més de vuit hores amb la ministra de Transports per analitzar la problemàtica actual i les protestes d'un sector dels transportistes, que es troben en vaga indefinida. Al seu judici, si l'executiu central no concreta "mesures urgents i extraordinàries" de manera "immediata" les aturades en el transport de mercaderies per carretera "s'allargaran en el temps". El gremi està integrat en la patronal Cecot i compta amb més de 250 associats.