La Plataforma de Transportistes autònoms ha convocat una vaga que començarà la matinada d'aquest diumenge a dilluns, a partir de les dotze de dilluns. Malgrat tot, hi ha aspectes de coordinació que no afectaran per igual arreu de l'Estat espanyol. ElNacional.cat ha entrevistat Carlos Domínguez, Delegat de la Plataforma a Catalunya i ens avança les accions: "La convocatòria es fa per a tothom demà dilluns a Madrid, La idea és bloquejar la capital espanyola i convoquem a tothom des de la rotonda d'Atocha a partir de les deu del matí". I a partir d'aquí, què? Domínguez argumenta que "tot està a les mans de l'actual govern espanyol de Pedro Sánchez, depèn d'ells". Però ja avança que tenen un calendari previst d'accions.
Així doncs, a priori no sembla que les afectacions arribaran a altres ciutats de forma immediata, com Barcelona, però tot està pensat per anar a més i reproduir el que ja es va viure en la primera manifestació convocada per aquest col·lectiu el passat mes de març. Domínguez, que s'ha reunit amb el Govern de la Generalitat de Catalunya, considera que "les gestions de previsions s'han produït de forma cordial" i agraeix l'actual Govern l'interès que ha mostrat: "Han pres nota del problema i agraïm que ens escoltin, malgrat no tenir competències en l'àmbit de les reivindicacions que estem donant".
Què reclamen?
Des de la Plataforma reclamen al govern espanyol, entre altres aspectes, més control sobre el compliment de les lleis de costos i de càrrega i descàrrega, estendre'n la cobertura o establir multes de fins a 90.000 euros. Ho desgranen en els següents punts:
- Sobre el compliment de la llei de costos i de càrrega i descàrrega, demanen al govern que garanteixi sota un acord signat la col·laboració de les autoritats corresponents.
- Per complir la llei de costos reclamen la col·laboració de la Guàrdia Civil a la carretera, la Inspecció de Transports a les empreses i d'Hisenda a les comptabilitats.
- A la llei de càrrega i descàrrega demanen la implicació de la Guàrdia Civil, la Policia Local i la Inspecció de Transport.
- Sol·liciten que s'estengui la cobertura de la llei de costos a tot tipus de transport per carretera , incloent-hi el furgoneter, lleuger, pesat i d'àrids.
- Reclamen que s'incloguin les mateixes partides per a tot tipus de transport en el càlcul dels costos, amb despeses com l'amortització, el finançament i les assegurances del vehicle, el personal de conducció, els costos fiscals, el combustible, les dietes, el manteniment i les reparacions o els peatges.
- Exigeixen que es doni validesa a totes les denúncies de les organitzacions de transports i de qualsevol afectat, que es multi el carregador principal, el carregador contractual i el transportista; establir sancions entre 70.000 i 90.000 euros, i eliminar les exempcions per no poder ser multat.
Qui se suma?
D'altra banda, aquesta vaga també matisen que, per concepte jurídic, s'anomena una aturada. "Altres gremis com el de l'agricultura i la pesca s'han unit. Si els sindicats de transportistes com la UGT i CCOO no s'han sumat és perquè a cop de subvencions els ajuden". Domínguez no nega el malestar latent amb aquests. "Nosaltres tenim el 85% dels camions i rebem les molles, ells cobren quan protesten, nosaltres representem els autònoms les microempreses i pimes". Però alerta que la problemàtica pot anar més enllà si no es tenen en compte les condicions dels transportistes: "Per extensió afecta tots els assalariats, si no es cobra el que s'ha de cobrar, no es pot pagar el xofer i cada vegada n'hi ha menys".
A més, sense entrar en el detall de la remuneració, ja que Domínguez considera que es pot cobrar per hores, viatges o tonelades transportades, constata el menyspreu cap a l'ofici: "La gent ja no vol portar un camió. Ara s'ha de buscar en tercers països mà d'obra barata, els convaliden el permís i sense passar examen. No estic en contra de captar potencial de fora, però estan portant un camió i tenen una responsabilitat, d'entrada de seguretat, que ha de passar més controls que els actuals".
Un col·lectiu polititzat?
Un altre dels fronts oberts que aquesta Plataforma té és la seva politització. La ultradreta de Vox s'ha posicionat clarament a favor d'ella i el líder d'aquesta mobilització i president de la Plataforma, Manuel Hernández, conegut com a 'Manolín', ha tornat a situar-se en el centre de les mirades. Darrere d'aquesta figura popularment coneguda a Castella la Manxa, en concret, a la localitat d'Hellín (Albacete) es troba un empresari acusat de portar l'empresa familiar a la fallida i d'estar vinculat amb Vox. "Jo opero a la zona del Bages i en la darrera vaga vam tallar la C25. Et puc assegurar que els meus companys, d'extrema dreta, precisament, no tenen res. Aprofiten l'ocasió per carregar-se la nostra imatge", defensa Domínguez.
La vinculació política del líder 'Manolín' va començar l'any 2015, quan es va presentar a les eleccions municipals pel Partit Independent d'Hellín, sense aconseguir representació. Totes les alarmes van saltar el passat mes de març quan arran de la vaga de transportistes, diferents usuaris de Twitter van treure a la llum una publicació del compte de Vox de la localitat d'Hellin, en què es compartia una imatge en la qual apareixia 'Manolín' juntament amb membres de Vox, i acompanya del missatge "el nostre equip de treball a Hellín" del partit ultra a la localitat manxega durant l'acte del "VII Aniversario de la Presentación y Bendición de María Santísima de la Alegría", celebrat el passat el 13 de novembre de 2021.
I a Catalunya?
Per la seva banda, la Coordinadora d'Organitzacions del Transport de Catalunya (COT) ha decidit per unanimitat no secundar la vaga anunciada per la Plataforma en Defensa del Transport de mercaderies per carretera. L'organització ha explicat que el motiu és que consideren que les mesures legislatives aprovades després dels acords aconseguits pel govern "no justifiquen actualment dur a terme aquesta mesura de pressió límit".
Segons ells, en l'últim any s'han aprovat múltiples mesures per millorar l'activitat dels transportistes que suposen "una profunda transformació" del sector com la generalització de la contractació per escrit per dotar-los de més seguretat jurídica o la limitació de la participació dels conductors a les tasques de càrrega i descàrrega. La COT Catalunya ha assegurat que es posa a disposició de qualsevol transportista que vulgui denunciar irregularitats al sector, encara que creuen que actualment "no es donen les circumstàncies per convocar en aquest moment una aturada de transport". Si finalment no se suspengués l'aturada convocada, la COT apel·la a la responsabilitat dels convocants perquè respectin la decisió de la majoria dels transportistes de continuar prestant els serveis.
Passi el que passi a partir de la matinada d'aquest diumenge, Domínguez assegura que la Plataforma "està en contra de qualsevol mena de violència, però és impossible controlar-ho tot". I afegeix: "Quan CCOO i UGT s'han manifestat no regalaven roselles. Pot ser que es trenqui algun camió o es cremi un contenidor de les escombraries, tot i que també utilitzen imatges d'arxiu per manipular". Pel que fa al nombre d'afiliats de la Plataforma, Domínguez evita donar xifres concretes, però assegura que només a Catalunya ja passen dels 180 i "se sumaran tots aquells que no estan contents amb la gestió actual política".