Airbnb ha anunciat aquest dimarts que limitarà a un per amfitrió el nombre d’anuncis que podran penjar els seus usuaris no professionals amb pisos o apartaments sencers a Ciutat Vella. En una roda de premsa aquest matí, el director de Màrqueting d’Airbnb per a Espanya i Portugal, Arnaldo Muñoz, ha reconegut que la marca vol donar així “una solució a molts dels problemes de la ciutat” i espera que això limiti el nombre d’anuncis en aquest cèntric districte de la capital catalana, alhora que es forçarà als usuaris que vulguin tenir més anuncis a registrar-se com a professionals. Segons Airbnb, addicionalment això contribuirà que els amfitrions amb més ofertes es registrin com una empresa i facilitarà la recaptació de la taxa turística.
Muñoz ha afirmat que Airbnb vol treballar amb les administracions per millorar la situació dels barris més turístics de la ciutat. Tanmateix, ha assegurat que el paquet de mesures que s’ha presentat específicament per a la ciutat de Barcelona són mesures “unilaterals” i les ha desvinculades de les negociacions que l’empresa manté paral·lelament amb l’ajuntament de la capital catalana. Airbnb apunta que han rebut per part de l’administració “les preocupacions i reptes” de la ciutat “al voltant la concentració d'allotjaments i viatgers a Ciutat Vella i el potencial impacte sobre l'estoc d'habitatge a llarg termini”.
La reacció de l'Ajuntament
El regidor de Turisme de l'Ajuntament de Barcelona, Agustí Colom, ha considerat que la nova proposta d'Airbnb és una "presa de pèl", i ha reclamat a la plataforma que retiri tot els pisos que no tinguin número d'inscripció, per tant, tots els habitatges que no compleixin amb la llei.
"Una vegada més Airbnb s'equivoca, a Barcelona la legalitat és clara i no es pot publicitar cap pis turístic sense el seu número d'inscripció. Aquesta és l'únic acord possible", ha advertit Colom, que alhora ha avisat que el procés de sanció a la plataforma continuarà amb els increments corresponents per reincidència.
L'Ajuntament va sancionar l'empresa amb 30.000 euros, multa que va ser recorreguda, i va obrir un segon expedient que pot arribar als 600.000. Airbnb planteja ara limitar a un els anuncis per amfitrió no professional al districte de Ciutat Vella.
El 'home sharing' com a part de la solució
L’empresa ha reclamat que “tots aquests assumptes s'han de solucionar a través de nous marcs normatius i que el ‘home sharing’ pot ser part de la solució, ja que ajuda els ciutadans de Barcelona a incrementar els seus ingressos, a pagar part de les despeses de l'habitatge i a repartir els beneficis del turisme per tota la ciutat”.
Per això, ha demanat que a la normativa s’identifiqui clarament quines persones comparteixen la seva llar i quines són professionals que exploten un negoci, ja que “a Barcelona no hi ha una normativa per als particulars que volen compartir la seva llar i només hi ha regles per als operadors professionals”.
I si tots paguessin la taxa turística?
A nivell impositiu, Airbnb ha estimat que durant el 2016 s’haguessin recaptat uns sis milions d’euros al conjunt de Catalunya si tots els seus amfitrions haguessin pagat la taxa turística de la Generalitat. En aquest sentit, la plataforma de lloguer d’habitatge ha afegit que ha col·laborat “amb diferents governs i administracions locals a tot el món" per recol·lectar la taxa turística en nom dels amfitrions.
Aquest procés totalment automatitzat ha permès generar més de 170 milions d'euros en prop de 220 localitats o regions de tot el món. "Volem treballar amb les autoritats per expandir aquesta iniciativa a tot Catalunya i que els ciutadans de qualsevol lloc que comparteixen les seves cases puguin contribuir financerament amb els seus impostos”, ha conclòs Muñoz.