L'Ajuntament del Prat de Llobregat desafia Aena a fer ja la consulta a la Comissió Europa sobre la viabilitat d'ampliar l'aeroport de Barcelona. "Estem convençuts que Europa els dirà que 'no'", ha asseverat aquest dijous l'alcalde del Prat, Lluís Mijoler, rebatent les intencions d'Aena, que preveu dur el projecte a Europa d'aquí a uns anys, quan ja estigui aprovat.
Mijoler ha recordat que la Comissió Europea ja ha obert un expedient a l'Estat pels danys ambientals de la darrera ampliació de l'aeroport i augura que ara vetarà l'expansió de la tercera pista per l'impacte que tindria sobre la Ricarda. L'Ajuntament retreu a Aena manca de claredat durant les reunions celebrades fins ara. "Volem més dades", ha remarcat l'alcalde.
El consistori considera que "jurídicament" és necessari que Aena s'adreci a Europa com més aviat millor per saber si té el vistiplau per tirar endavant l'ampliació de l'Aeroport. Mentre el gestor aeroportuari sempre ha dit que vol aconseguir el consens del territori –ajuntaments i Generalitat-, aprovar el projecte i després anar a la Comissió Europea, ara des del Prat l'insten a avançar aquest darrer pas.
Una pausa de l'aprovació del DORA
"Que no tinguin por de presentar-ho", ha desafiat aquest dijous Mijoler en una roda de premsa des del Col·legi de Periodistes, a Barcelona, on ha demanat que Aena mantingui en pausa l'aprovació del DORA 2022-2026 (Document de Regulació Aeroportuària) fins que Europa es pronunciï. "Ens oposem de forma radical a la seva aprovació", ha remarcat l'alcalde, tot lamentant que la intenció d'Aena sigui dur-lo al Consell de Ministres a finals de setembre incloent els 1.700 milions d'euros per ampliar l'aeroport de Barcelona i expandir la tercera pista.
A parer de Mijoler, Europa barrarà el pas a les intencions d'Aena perquè encara estan pendents les compensacions de la darrera ampliació del Prat, tal com la Comissió Europea va advertir a l'estat espanyol amb una carta enviada al febrer. Al mateix temps, l'alcalde avisa que amb el nou projecte no es compleixen els requisits bàsics que justificarien la destrucció d'un espai natural com la Ricarda: un interès general, la manca d'alternatives i un programa de compensacions ajustades. L'alcalde assegura que, en aquest cas, l'interès general és preservar l'hàbitat natural de la Ricarda, "el qual està per sobre de qualsevol interès econòmic".
Invertir en els aeroports de Girona i Reus
Respecte a les alternatives, des del Prat sostenen que els 300 milions d'euros estrictament necessaris per ampliar la tercera pista –dins els 1.700 de tota l'obra d'ampliació de l'aeroport- es podrien invertir en connectar l'aeroport de Barcelona amb els de Girona i Reus amb tren d'alta velocitat. "No estem renunciant als 1.700 milions d'inversió, sinó que volem una solució menys centralista, que no afecti espais protegits", ha remarcat Mijoler.
Pel que fa a les compensacions, l'alcalde ha defensat aferrissadament la preservació de la Ricarda, "que és insubstituïble". Mijoler ha avisat Aena i Europa que aquest espai natural "no és cap zoo que es pugui traslladar, sinó que és un espai de biodiversitat on les aus migren lliurement". "La Ricarda no es pot canviar d'un dia per l'altre d’acord amb un dibuix fet des de Madrid", ha etzibat.
Compensacions "irreals"
Al mateix temps, des de l'Ajuntament del Prat avisen que les compensacions d'espais naturals anunciades per Aena són irreals. Asseguren que bona part de les 280 hectàrees promeses per compensar la Ricarda ja estan incloses a les noves zones ZEPA que preveu fer la Generalitat per contrarestar els danys mediambientals de les obres del 2002. Segons els càlculs del consistori, en realitat el nou espai compensat per Aena serien 54,18 hectàrees.
A banda de qüestionar els càlculs compensatoris d'Aena, l'Ajuntament també rebat l'informe de la Universitat de Barcelona i la Cambra de Comerç amb què es garantia que l'ampliació de l'aeroport condicionaria 10 punts d'augment del PIB català. El consistori ha assegurat que aquells càlculs es van fer de forma "perversa". Segons l'Ajuntament, el creixement del PIB pot arribar a ser d'un màxim de 2,1 punts en dues dècades, i caldria tenir en compte una inversió complementària de 1.700 milions d'euros per a projectes derivats de l'ampliació de l'aeroport.
Expectació pel posicionament del Govern
Per tot plegat, l'Ajuntament li demana a Aena novament que reconsideri el projecte d'ampliació del Prat, i li exigeix que suprimeixi l'expansió de la tercera pista. Un prec al qual Mijoler hi suma les crítiques per la falta de documents presentats fins ara, ja que el consistori assegura que les tres reunions tècniques celebrades les darreres setmanes han estat sense cap projecte concret damunt la taula. "No han presentat res més que unes exposicions amb diapositives", retreu l'alcalde, que acusa Aena d'actuar amb "opacitat".
El batlle es mostra ara expectant al posicionament final que adoptarà la Generalitat i també el govern espanyol. Respecte als primers, el Govern s'ha avingut a l'aprovació del DORA si aquest posposa la decisió de l'ampliació de la tercera pista fins més endavant. Mijoler tem que finalment l'executiu català acabi caient en un "xantatge" sota la pressió econòmica, i especula sobre un intercanvi de monedes amb l'estat espanyol en el marc de l'aprovació dels pressupostos general de l'Estat o arran de la concessió dels indults als presos independentistes.
Pel que fa al govern de Pedro Sánchez, Mijoler retreu que els representants de l'executiu espanyol no hagin participat activament a les darreres reunions tècniques malgrat haver-hi assistit. Davant la voluntat d'Aena de dur el DORA a aprovació del Consell de Ministres a finals de setembre, l'alcalde demana a Sánchez que sigui "coherent" i s'esperi tirar-ho endavant fins que hi hagi un consens territorial. Mijoler confia que el debut de l'exalcaldessa de Gavà, Raquel Sánchez, com a ministra de Mobilitat i Transport permeti acostar posicions en aquesta negociació.