L'alcalde del Prat de Llobregat, Lluís Mijoler, ha reclamat aquest dissabte no cedir "davant el xantatge d'Aena i els seus fons voltors" i "defensar un futur sostenible i innovador". Així s'ha pronunciat Mijoler en un missatge al seu compte de Twitter en què ha dit que no s'ha de cedir "ni un pam més" de terreny a Aena. "Compromís contra el canvi climàtic o ampliar l'aeroport. Defensar un futur sostenible i innovador o tornar al vell desenvolupisme fracassat", ha manifestat.

Per altra banda, el vicepresident del Govern, Jordi Puigneró, veu "pròxim" un acord amb Aena per ampliar l'Aeroport del Prat després de les taules tècniques celebrades al juliol i sosté que aquest és "un projecte necessari i important per al país". La data límit per una decisió final és el 30 de setembre, quan el govern espanyol ha d'aprovar la regulació aeroportuària per als pròxims cinc anys.

Puigneró també defensa una millor connexió entre els aeroports de Barcelona, Girona i Reus i ha indicat que "no ens podem permetre no tenir un aeroport intercontinental, l'economia ara no s'ho pot permetre". En referència a la posició que fins ara ha adoptat Ada Colau, alcaldessa de Barcelona, Jordi Puigneró ha volgut recordar que "posar-li límits, bloquejar-ho, no deixar que es facin inversions i fer-ho menys competitiu no és la solució". 

Primer cal resoldre les deficiències del Delta

Aquesta mateixa setmana el comissari europeu de Medi Ambient, Virginijus Sinkevicius, ha advertit que abans que "pugui tirar endavant" l'ampliació de l'Aeroport del Prat "és necessari abordar les deficiències" al Delta del Llobregat, per les quals l'executiu comunitari ha obert dos procediments d'infracció. En una missiva enviada a la consellera d'Acció Climàtica, Teresa Jordà, Sinkevicius resol: "Abans que el projecte pugui tirar endavant és necessari abordar les deficiències que són objecte de les dues infraccions obertes i el projecte ha de complir tots els requisits legals establerts en la legislació de la Unió Europea per poder ser autoritzat".

De fet, no és el primer avís de la Comissió Europea. La institució ja va enviar una carta d'emplaçament al febrer en la qual instava a "adoptar les mesures necessàries per evitar qualsevol nova deterioració del lloc Natura 2000 del Delta del Llobregat i a complir els seus compromisos amb vista a mitigar i compensar els danys mediambientals causats per grans projectes d'infraestructures".

Per la seva banda, Aena considera que l'ampliació de l'aeroport proposta podria dur-se a terme en virtut de l'article 6.4 de la directiva d'Hàbitats, que accepta alteracions a la xarxa Natura 2000 si existeix una "raó imperiosa d'interès públic de primer ordre".