Quan demanes un paquet a domicili, el tram de l'última milla, normalment es fa amb furgoneta. Aquest fet, en un entorn urbà, està subjecte a diverses ineficiències, com per exemple el trànsit, o si és en un entorn rural, les ineficiències van per la part de la poca gent que demana paquets i, per tant, no acaba de ser un negoci rendible. I precisament són aquestes ineficiències les que vol reduir la startup catalana AldoraTech, que proposa un servei d'última milla radicalment diferent, a través de drons fabricats amb una impressora 3D i materials compostos avançats. Concretament, AldoraTech ha creat i produït els seus propis drons a Catalunya per al lliurament de paquets d’última milla amb l’objectiu de reduir el temps de lliurament i disminuir un 80% les emissions de CO2 relacionades amb el transport logístic.

En una conversa amb ElNacional.cat, un dels tres cofundadors i CEO de l'empresa, Eduard Gómez, explica que les seves aeronaus poden suportar un paquet de fins a tres quilos i que tenen una autonomia de fins a 60 quilòmetres. A més, funcionen amb una bateria elèctrica i es dirigeixen en remot des d'un centre de control gràcies al fet que es connecten al núvol. A més, cal destacar que la tecnologia d'Aldora permet entregar un paquet sense la necessitat que el dron aterri del tot, fent descendir el paquet per un cable mentre analitza en temps real el terreny per si hi ha un obstacle, un objecte o una persona. Aquesta tecnologia ja es pot aplicar per transportar components o peces dins de complexos industrials de grans dimensions i material sanitari (vacunes o medicaments, per exemple) en el cas de complexos hospitalaris. En aquesta línia, Gómez, ens assegura que els drons creats per AldoraTech són completament modulars, i gràcies a aquest fet, és possible una gran adaptabilitat de l'empresa en funció del que necessita transportar cada client, és a dir són capaços de fer-los més grans en funció de la demanda o si el paquet té unes o altres característiques. 

Fotografia de la planta del dron dissenyat i produït per AldoraTech - AldoraTech

Actualment, però, la tecnologia d'aquesta empresa catalana no es pot utilitzar a les ciutats per culpa de les regulacions actuals, pero Gómez confia que de cara al 2023 o 2024 ja la puguin utilitzar a mesura que avancin la nova normativa europea, fet que permetria entregar els paquets directament a les persones. Mentre esperen aquests canvis regulatoris, ja es troben en contacte amb diferents empreses tecnològiques i ja estan fent proves pilot de concepte per estudiar, per exemple, si és millor entregar el paquet a hubs tipus taquilla o al terrat dels edificis, segons explica Gómez. En paral·lel, i mentre no arriba la possibilitat de l'entrega massiva de paquets a la població civil, AldoraTech ha decidit obrir una mica més el seu mercat i estan ja preparant-se per fer diverses proves de concepte dins de l'entorn mèdic per tal de fer entregues ràpides d'alt valor, és a dir d'emergència, de material sanitari entre centres sanitaris, com hospitals o CAP, en entorns rurals i suburbans. 

Finançament i model de negoci

Pel que fa al model de negoci, AldoraTech és el que es coneix com una empresa B2B, és a dir entre negocis, ja que el client final no paga res simplement rep el servei. Per tant, l'empresa s'instal·la en un magatzem i des d'allà envien la flota de drons on toqui i es cobra tant per la instal·lació de tot el material com per cada viatge que fan els drons. En un futur aquestes flotes de drons podran ser comandades per una sola persona, però de moment cada aeronau en funcionament té un únic pilot. 

Per la part del finançament, AldoraTech, ha iniciat la seva primera ronda de finançament que esperen tancar durant el primer trimestre de 2023, cosa que impulsarà encara més la trajectòria de l'empresa catalana. A part de finançament privat, també s'ha nodrit de finançament públic per tal de desenvolupar el seu producte, com per exemple amb l'ajuda de 75.000 euros de la línia Startup Capital d’ACCIÓ, destinada a donar suport a les fases inicials de les empreses emergents tecnològiques de Catalunya.