Aleix Valls és un dels grans gurus tecnològics de Catalunya. Des de desembre del 2015 és el CEO de la Fundació Mobile World Capital (MWC) i director del congrés d'emprenedors i startups 4 Years From Now (4YFN). Enmig d'aquest ritme frenètic que caracteritza una nova edició del Mobile World Congress (MWC), Valls concedeix aquesta entrevista a El Nacional per explicar quin és l'impacte d'aquests dos congressos tecnològics a Barcelona, considerada com el 5è hub tecnològic d'Europa. Del futbol a la tecnologia, desvetlla també quina és la relació entre Barcelona i Madrid: rivalitat o competitivitat? Just abans d'acabar, explica quines són les claus del model intra-institucional de la fundació MWC presidida per Ada Colau i anticipa un petit tast de la tecnologia del futur. Definitivament, "Internet ja no és una cosa dels nois de Silicon Valley".
Barcelona acull en poc més d'una setmana l'MWC i el 4YFN. Què representa això per a la ciutat?
És un moment important en què donem una projecció complementària a la Barcelona més quotidiana. Una projecció global de negocis de trobada en la indústria de la tecnologia mòbil. Des dels grans fabricants del Mobile fins als emprenedors digitals del 4YFN. Un punt de trobada on parlar i fer negocis, definir estàndards i alhora marcar l'agenda d'innovació del proper any. També representa una oportunitat única per al teixit TIC català de poder fer negocis de valor afegit agafant el metro.
Quina mena de valor afegit?
Si jo tingués una empresa TIC que es dedica a vendre solucions de ciberseguretat, aprofitaria l'MWC per reunir-me amb potencials partners d'Israel, Estats Units o la resta de l'Estat espanyol amb l'objectiu de trobar i incorporar noves solucions i productes. I això ho puc fer anant en metro. És a dir, aquesta oportunitat única de desenvolupament de negoci va més enllà de la producció de la mateixa ciutat. A més, aquests dos congressos ens donen un toc d'atenció una vegada l'any. Com empresaris i com a societat, aixequem el cap i pensem en el procés de transformació que estem vivint. Això està passant dia a dia però aquests congressos ens obliguen a fer una setmana obligada de reflexió.
El Mobile i el 4YFN ens dóna un cop d'atenció una vegada a l'any
Quines sinergies tenen el Mobile i el 4YFN?
Són programes totalment complementaris. Per una banda, el Mobile parla de l'empresa consolidada, del gran operador, del gran fabricant, d'empreses que tenen solucions validades i de productes contrastats que estan buscant mercats globals. Per l'altra, el 4YFN exposa projectes en creació, innovació en producte o servei en l'espai digital que també està buscant finançament. Tenen un diàleg totalment complementari.
Comparteixen públic i 'target'.
Efectivament. La marca Mobile fa més de 15 anys al mercat i tota la indústria la coneix. Mentrestant, 4YFN és una part del programa que cada vegada està guanyant més entitat i rellevància. Aquell que venia al Mobile buscant innovació, startups o oportunitats d'inversió descobreix el 4YFN i acaba pensant que és el seu lloc natural.
Barcelona té tots els ingredients que tenen altres 'hubs' com Londres o París
Segons l’últim informe Startup Ecosystem Overview, Barcelona és el 5è 'hub' tecnològic més potent d’Europa. Què ens ha portat fins aquí?
L'ecosistema emprenedor de Barcelona no és nou. Durant els anys 2000 amb el .com ja van aparèixer empreses digitals d'èxit. Algunes van tenir més o menys sort amb la bombolla però ja es va desenvolupar una cultura emprenedora. Des de llavors, això no ha decaigut sinó que aquests emprenedors que ja van fer coses d'èxit han seguit tirant projectes endavant. A Barcelona, tenim talent i esperit emprenedor. Sí o sí. Entenem molt bé coses com l'e-commerce i l'ús social. Tot això ho sabem portar a projectes ambiciosos des d'on aprofitem el 100% la tecnologia conjuntament amb estratègies públiques i iniciatives privades que han anat enfortint l'ecosistema de venture capital (capital risc).
Barcelona capta el 56% de la inversió d''startups' a Espanya i produeix el 48,2% de les operacions. Quin és el secret?
Tenim un ecosistema que està guanyant densitat i complexitat. Més robust, més rellevant i més professional. Pots tenir talent, però també necessites finançament. El venture capital internacional ha vist que hi ha projectes de valor a Barcelona. Alhora, també hi ha uns emprenedors que són de segona i tercera generació i que estan muntant les seves startups. Productes que eren impensables fa 5 anys com acceleradores i venture builders ja estan a Barcelona i funcionen. Són sostenibles i aixequen finançament. Barcelona té tots els ingredients que tenen altres hubs com Londres o París.
Barcelona i Madrid tenen una rivalitat tecnològica sana. No es bloqueja el sistema emprenedor
En la presentació del 4YFN, tu mateix vas dir que “Barcelona es juga estar entre un d’aquells 4 o 5 equips que disputa sempre la final de la Champions”. En l’àmbit tecnològic, Barcelona i Madrid també mantenen una forta rivalitat?
Bona reflexió. Jo diria que no. Barcelona i Madrid tenen una rivalitat tecnològica sana. Allà es fa el South Summit i hi tenim molt bona relació. Ens ajudem des d'un punt de vista de promoció. Els inversors de Madrid inverteixen en startups a Barcelona. De la mateixa manera, els inversors de Barcelona inverteixen en startups de Madrid. No hi ha una rivalitat que bloquegi el sistema emprenedor. Tot i que pot haver-hi una certa competitivitat com a qualsevol sector, les startups busquen finançament tant aquí com a fora.
L'any passat, Cristina Cifuentes va aprofitar la vaga de metro per posicionar Madrid com a candidata per acollir el Mobile.
Aquest és el debat dels recintes firals i els seus negocis. Tot recinte firal aspira a acollir els millors esdeveniments que es pugui permetre. És evident que no només Madrid sinó també París, Hamburg, Milà o Amsterdam són ciutats que voldrien acollir l'MWC. Aquest esdeveniment té un impacte econòmic molt rellevant a Barcelona. Madrid voldria tenir el Mobile com qualsevol altra ciutat.
La Fundació és un bon exemple de col·laboració entre tres administracions
La fundació Mobile World Capital compta amb institucions públiques i empreses privades. Es tracta d’un cas d’èxit de col·laboració público-privada?
En l'àmbit públic, es tracta d'un bon model de col·laboració de tres administracions: Ajuntament de Barcelona, Generalitat i Ministeri d'Indústria, Energia i Turisme. A la Fundació, totes tres comparteixen rellevància i estratègia en el projecte i hi donen suport institucional. És un bon exemple de col·laboració intra-institucional i de col·laboració público-privada.
A les Jornades d'Economia de s'Agaró d'aquest any, vau dir que "Internet ja no és una cosa dels nois de Silicon Valley". Cap on avança Internet?
Ara ja no és només un negoci de la costa oest. Internet ja no el pots entendre sense Àsia: Alibaba, WeChat... Per exemple, WeChat està anys llum de Whatsapp o Messenger. Ja no estan copiant, estan innovant. De fet, qui estem copiant som nosaltres. Europa està començant i està definint el seu full de ruta estratègic. En breu, començarem a veure una innovació de llocs que no ens esperàvem i lligat a necessitats locals. Àfrica i països emergents començaran a veure unes solucions a Internet que aquí no ens passaria mai pel cap. Abans, però, solucionaran els seus problemes de connectivitat en temps real.
Saps on és l'únic lloc que Facebook té un centre de R+D fora de Silicon Valley?
En quina posició quedarà Silicon Valley?
Silicon Valley és un pol molt important en Big Data i Social Media i Nova York destaca en continguts i advertisement. Ara bé, saps on és l'únic lloc que Facebook té un centre de R+D fora de Silicon Valley? Telaviv. Google i IBM també hi són, ja que és un gran pol de seguretat i bigtech. A Europa comencen a visualitzar-se ciutats que aglutinen capacitat d'innovació vertical en tecnologia. Per últim, la Xina ja ha entrat molt forta desenvolupant noves solucions. Ja no només pots mirar Palo Alto o San Francisco sinó que has de tenir una visió global.