L'estiu passat ja hi va haver un gran rebombori a l'aeroport del Prat, per la vaga dels treballadors d'Eulen, el personal de seguretat de l'aeroport. Enguany, les cues als aeroports, les hores d'espera i les pèrdues de vols tenen tots els números per que es repeteixin. Tot i que els motius són diferents, les conseqüències són les mateixes: aglomeracions, queixes i caos al bell mig del període de vacances d'estiu.
Les companyies IAG i Ryanair ja van avisar fa uns mesos que preveien "un (altre) estiu negre", principalment per les vagues dels controladors francesos. A aquest auguri, doncs, s'hi sumen la vaga dels tripulants de cabina de Ryanair, la vaga del personal de terra d'Iberia al Prat i els retards i cancel·lacions recurrents de Vueling.
Ryanair, un pols sense fi
D'una banda, la vaga ja oficialitzada dels tripulants de cabina (TCP) de l'aerolínia irlandesa Ryanair, que començarà demà dimecres i n'hi ha de previstes per als dies 25 i 26 de juliol. Una vaga que comportarà, com a mínim, la cancel·lació de 200 vols diaris a Espanya i fins a 600 a tot Europa, ja que afecta també Portugal, Bèlgica i Itàlia.
La seva protesta, encapçalada pels sindicats espanyols USO i Sitcpla, el portuguès SNVPAC, l'italià UIL i el belga CNE, és contra les "penoses condicions laborals" que actualment suporten; segons diuen, "el 75% de la plantilla està contractada a través d'empreses de treball temporal, subjecta a la legislació irlandesa, sense salari base i cobrant únicament per les hores de vol, cosa que provoca una tremenda inseguretat i inestabilitat laboral".
Tot i que hi va haver reunions de mediació, no es va arribar a cap acord. A més, el sindicat USO va dir al seu moment que no descarta ampliar la vaga, si després del 25 i el 26 de juliol no s'aconsegueixen les peticions sindicals.
Davant la situació de pànic pel que aquesta aturada pot suposar als aeroports,sobretot a Madrid i a Barcelona, el Ministeri de Foment va fixar uns serveis mínims que estableixen que l'aerolínia ha de cobrir el 59% dels trajectes a l'Estat sense alternatives o alternatives superiors a les cinc hores i els internacionals. Així mateix, Ryanair haurà d'operar el 100% dels vols entre les illes. Una decisió que no va agradar als vaguistes.
Per últim, el conseller delegat de Ryanair, Michael O'Leary, va amenaçar ahir amb una reprogramació dels vols que tenia previstos per a l'hivern, reduir flotes i prendre decisions que implicarien "pèrdues de llocs de treball" en els països on les "vagues innecessàries" estan "danyant la confiança dels clients". En definitiva, un estira i arronsa entre els treballadors i la companyia que encara no té desenllaç.
Iberia, un possible acord?
El comitè d'empresa d'Iberia Barcelona va convocar quatre jornades de vaga per a aquesta setmana i la següent, els dies 27 i 28 de juliol i els 3 i 4 d'agost a l'aeroport del Prat. El sindicat majoritari, la UGT, ho atribueix a la "falta de diàleg" amb la companyia i es queixa de la sobrecàrrega de feina, la falta de personal i els incompliments "sistemàtics" dels acords aconseguits amb la part social. Igualment reitera la necessitat d'un pla industrial per a l'aeroport barceloní, que inclogui la contractació necessària per resoldre aquesta sobrecàrrega de feina de la plantilla, formada per 2.000 treballadors.
Tot i les dues rondes de negociacions que es van dur a terme dimecres i divendres passat, la companyia i els treballadors no van arribar a cap acord. Els treballadors de l'aerolínia posaven com a condició per desconvocar les aturades que la plantilla passi a tenir contractes indefinits i "estabilitat" d'horaris. Segons la UGT, l'acord va ser impossible a causa de la posició de la direcció d'Iberia, "que s'ha limitat a emplaçar la problemàtica que viu la plantilla de Barcelona a la negociació del XXI conveni col·lectiu", el mes de setembre.
Des del Govern, però, no ho veuen tot perdut. Ahir mateix, el conseller de Treball, Afers Socials i Famílies, Chakir el Homrani, deia que l'acord entre Iberia i els representants dels treballadors "és molt a prop". El conseller afirma que la mediació seguirà amb trobades "els dies vinents" i espera que les reunions "ajudaran a desencallar el problema" per evitar "una vaga aquest cap de setmana". Sembla, doncs, que encara hi ha esperança.
Vueling, la incògnita
Les coses amb Vueling no són clares. La companyia ja encadena unes quantes setmanes de retards i cancel·lacions, però no dona cap explicació dels motius de la deficiència del servei. Tot i les queixes dels usuaris, que s'han fet públiques principalment per Twitter, des de l'aerolínia no han explicat el problema real.
I és que les pluges torrencials de la setmana passada ja van provocar que més de 14.000 passatgers no poguessin agafar el vol i fins a final de setmana la companyia no havia aconseguit reubicar tots els usuaris. Una situació que l'aerolínia atribueix al temporal i que des de l'Ajuntament i la Generalitat no consideren normal.
Les teories per explicar què passa amb Vueling són molt diverses: mentre que alguns apunten a una possible vaga encoberta, d'altres culpen les estratègies de l'aerolínia de vendre més bitllets dels que tenen per vol, la qual cosa provoca un overbooking difícil de reubicar després. Amb tot, la companyia no ha confirmat cap dels rumors ni ha dit si la situació de retards i cancel·lacions de vols s'allargarà tot l'estiu. Davant el dubte, l'Ajuntament de Barcelona ja ha exigit a Vueling que "surti a donar explicacions", perquè la situació de cancel·lacions i retards "no es pot normalitzar". També li ha demanat "la màxima transparència i diligència". Cal tenir en compte que Vueling opera gairebé el 60% dels vols de l'aeroport del Prat, per la qual cosa des de l'Ajuntament estan "preocupats" perquè hi ha en joc "la imatge i la reputació" de Barcelona i també "els drets bàsics dels usuaris".
Per la seva banda, els pilots de Vueling van firmar fa uns dies un preacord de conveni col·lectiu amb la companyia aèria. Després de més d’un any de negociacions i diverses vagues convocades entre els mesos d’abril i maig, sembla que hi ha voluntat de negociació.