Experts en aviació han alertat aquest dilluns que la crisi del coronavirus ha deixat l'aeroport del Prat en una situació delicada. Segons el consultor i analista de la indústria de l'aviació, Miquel Ros, el futur de l'aeroport de Barcelona és "preocupant", ja que la majoria de les aerolínies veuen la capital catalana com "un mercat secundari". Durant una conferència organitzada pel Col·legi d'Economistes de Catalunya, Ros ha reconegut que el sector de l'aviació pot tendir a concentrar-se a les principals ciutats, un fet que deixaria Barcelona "una mica al marge". Alhora, l'expert ha assenyalat que la davallada en el nombre de creueristes al port afectarà negativament el trànsit de passatgers al Prat.
"El Prat és un aeroport més vulnerable que Londres, París o Nova York perquè no és el gran 'hub' de moltes aerolínies", ha comentat Ros. Malgrat tot, a la mateixa conferència també s'ha valorat la possibilitat que la crisi del coronavirus acabi beneficiant Barcelona. El director d'aeroports de Catalunya, Jordi Candela, ha apuntat la possibilitat que una part dels viatgers vulgui evitar els grans aeroports com a mesura de prevenció contra la covid-19. En aquest sentit, seria important que Barcelona es guanyés l'etiqueta de "destinació segura", diu Candela.
Sigui com sigui, la crisi del coronavirus castigarà durament el trànsit aeri durant els pròxims mesos. Segons ha explicat Candela, el volum de passatgers als aeroports d'Europa caurà almenys un 50% interanual aquest estiu i un 20% a l'hivern. Alhora, ha recordat que hi ha estudis que apunten que el trànsit aeri pot trigar fins a cinc anys a recuperar les xifres de mobilitat previs a la pandèmia.
En paral·lel, el director d'aeroports de Catalunya ha destacat que la pandèmia ha provocat el tancament de diverses aerolínies emergents, un fet que també implicarà la reducció del trànsit de passatgers als aeroports. Malgrat tot, ambdós experts han coincidit a assenyalar que la situació actual és "molt incerta" i que Catalunya hauria d'aprofitar les eines de les quals disposa per fer més atractiva la seva oferta d'aeroports a llarg termini.
Una línia d'alta velocitat entre Girona i Barcelona
Durant la conferència també s'han posat sobre la taula qüestions com la capacitat del Prat –l'any passat va vorejar la seva capacitat màxima- i el paper que poden jugar aeroports com el de Girona o Reus per descongestionar-lo. Candela veu amb bons ulls que Girona sigui la tercera pista del Prat, una opció que ja fa un temps que es debat. Per tal que aquesta idea funcioni, però, caldria una línia de tren d'alta velocitat que connectés els dos aeroports.
Per altra banda, Candela ha valorat la possibilitat que Lleida-Alguaire es converteixi en un aeroport de referència per l'e-commerce. "La seva proximitat amb l'autopista A-2 i els canvis en els hàbits de consum fan pensar que poden sorgir grans oportunitats", ha comentat.