La fira Alimentaria ha tancat aquest dijous la seva primera edició des de la irrupció de la covid-19, després de quatre anys d'absència, complint previsions, en reunir unes 100.000 persones en un ambient de pràctica normalitat, a excepció de l'ús de mascareta en interiors, encara obligatori. El saló, que va arrencar dilluns amb la presència del monarca Felip VI i s'ha celebrat al costat d'Hostelco, ha congregat unes 3.000 empreses expositores, 400 d'elles internacionals, que han ocupat uns 85.000 metres quadrats al recinte de Fira de Barcelona a la Gran Via de l'Hospitalet, és a dir 7 dels 8 pavellons disponibles.
Així, Alimentaria ha deixat un impacte econòmic a Barcelona i la seva zona d'influència de 180 milions d'euros i ha comptat amb un 23% de visitants internacionals, segons dades dels organitzadors. En un comunicat, el director d'Alimentaria, Toni Valls, ha dit que "la intensa dinàmica viscuda durant aquesta edició reforça el caràcter de l'esdeveniment com a soci estratègic del sector en el seu imparable procés d'internacionalització". "Destaca la qualitat dels compradors que ens han visitat, que contribuirà a impulsar les vendes de la indústria alimentària a l'exterior", ha agregat.
De fet, els organitzadors subratllen que han comptat amb fins a 1.400 grans compradors convidats de grans mercats estratègics, com la Unió Europea, Estats Units o Llatinoamèrica. El president d'Hostelco, Rafael Olmos, per la seva, s'ha mostrat "molt satisfet" perquè aquesta edició ha suposat un retrobament llargament esperat pel sector, complint amb unes expectatives que esperen que culminin aviat amb la completa recuperació del mercat.
Alhora, també han assegurat i que amb aquesta nova edició la plataforma firal ha revalidat el seu lideratge potenciant la complementarietat dels seus sectors representats i oferint una gran plataforma de negoci per als seus professionals. Entre els assistents s'ha comptat amb la presència de 1.400 grans compradors convidats procedents de mercats estratègics per a l'exportació d'aliments i equipament hostaler, com la Unió Europea, EUA i Llatinoamèrica, que han participat en unes 13.000 reunions amb empreses.
Des de l'organització també han destacat que la innovació, la gastronomia, la gestió vinculada a la sostenibilitat, els productes saludables i l'auge de la proteïna vegetal, així com les últimes tendències en l'àmbit hostaler han protagonitzat el programa d'activitats d'ambdós salons, en el qual s'han presentat més de 300 innovacions, han participat 30 xefs de referència amb 36 estrelles Michelin i s'ha pogut visitar la recreació d'un hotel amb les últimes tecnologies. D'altra banda, Alimentaria i Hostelco han mostrat el seu aspecte més solidari amb la presència d'un centenar de voluntaris de la Fundació Banc dels Aliments que han recollit prop de 35 tones d'aliments i begudes donats pels expositors.
La pròxima edició d'Alimentaria i Hostelco es tornarà a celebrar el març del 2024 a Barcelona.