La farmacèutica catalana Almirall va perdre 42,8 milions d'euros en el primer semestre de l'any, davant els guanys de 42,4 milions d'euros del mateix període de 2020, en assumir un deteriorament de valor comptable d'actius intangibles per valor d'uns 100 milions d'euros.
Almirall ha detallat a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV), el supervisor borsari espanyol, que el deteriorament es desglossa en 69 milions atribuïbles a Seysara, el seu tractament contra l'acne, "per pressions en quant a l'accés al mercat i els reemborsos", en uns altres 22 milions a l'anomenada cartera Legacy dels EUA i en 12 milions per no haver exercit l'opció de compra de la companyia Bioniz Therapeutics.
Amb tot, la companyia ha avançat que millora la seva expectativa de core ebitda per al tancament de 2021, és a dir, el seu benefici brut d'explotació bàsic -excloent ingressos diferits d'AstraZeneca i altres ingressos- d'una forquilla de 190 a 210 milions d'euros, a entre 195 i 215 milions.
Augmenten els beneficis
Sense tenir en compte factors extraordinaris com aquest deteriorament comptable, Almirall assegura que el seu benefici hauria estat de 57,8 milions d'euros fins al juny, un 2,8% inferiors. De gener a juny els ingressos totals de la companyia van augmentar un 8,2%, fins als 416,8 milions d'euros, dels quals 415,5 milions corresponen a vendes netes -que van despuntar també un 8,2%- i uns altres 1,3 milions a altres ingressos.
Dels 415,5 milions de vendes netes, el gruix provenen del mercat europeu, que va aportar 343 milions en el primer semestre, un 13% més, mentre que els Estats Units van generar 46 milions, un 11% menys, i altres àrees geogràfiques -el que Almirall agrupa en la categoria Resta del Món- va reportar unes vendes de 26,5 milions d'euros, un 5% menys.
El negoci dermatològic, que Almirall busca potenciar cada vegada més, va aportar 187 milions fins al juny, un 13% més, i Ilumetri, un tractament per a la psoriasi crònica greu, va ser el primer producte en vendes, amb 36,5 milions d'euros generats en el primer semestre, un 105% més.
Respecte el benefici brut d'explotació o ebitda, va sumar 136,6 milions fins al juny, la qual cosa suposa un 0,4% menys que en el primer semestre de 2020. La companyia espera que la covid-19 segueixi impactant el seu negoci aquest any, si bé confia en una normalització progressiva en el segon semestre de l'any. De fet, espera que les vendes netes core, és a dir, dels seus productes principals, creixin al tancament de l'any un dígit mitjà, és a dir, que augmentin un 5% respecte als 755 milions d'euros aconseguits el 2020.
Potencial a mitjà termini
Així mateix, Almirall veu fort potencial a mitjà termini dels productes que està desenvolupant, en especial el seu negoci principal de dermatologia mèdica, i alhora continua buscant "oportunitats externes", com acords de llicència complementaris que reforcin el seu negoci principal i generin "valor sostenible per als accionistes".
La companyia controlada pels germans Gallardo preveu llançar a Europa en la segona meitat de l'any Klisyri, un tractament innovador per a l'aqueratosi actínica; espera que s'aprovi en diversos països europeus la seva crema Wynzora, per a la psoriasi vulgar de lleu a moderada, i disposar de les dades inicials de fase III de lebrikizumab, per al tractament de la dermatitis atòpica de moderada a greu.
"La solidesa dels resultats obtinguts confirma que estem progressant com s'esperava, amb una cartera de productes innovadora, enfocada a desplegar tot el potencial a mitjà termini a través d'importants catalitzadors durant aquest any i el 2022", ha assegurat en un comunicat el conseller delegat d'Almirall, Gianfranco Nazzi.