Els peatges i les autopistes han estat la revolució de la setmana. Tot va començar amb la publicació dels plans del govern espanyol pels fons europeus, on asseguren que a partir de 2024 s'implantarà un nou impost de circulació a Espanya que servirà per mantenir les carreteres. A partir d'aquí va començar l'especulació sobre la possible implantació de peatges a les autopistes i autovies de tot l'Estat, incloses les catalanes.
Ara bé, el cert és que el govern espanyol no ha dit res d'això, de fet, el que no ha dit és com pensa cobrar l'impost als ciutadans. Falta la lletra petita de tot plegat. Falta saber el detall, el sistema pel qual pagarem, a quines carreteres afectarà o si afectarà a totes per igual o hi haurà distincions i no sabem una cosa molt important el preu de l'impost, tal com assegura Àlvar Garola, membre de la Comissió d'Economia Territorial i Urbana del Col·legi d'Economistes de Catalunya a ElNacional.cat
Perquè hi ha una cosa que és segura, les carreteres s'han de mantenir i a falta de concessionàries que ho facin, tal com s'ha fet fins ara, ho ha de fer el govern de l'Estat, o els de les autonomies, mitjançant impostos, recorda Garola. Tal apunta ell mateix, les carreteres les han de pagar els que les fan servir, per tant els ciutadans.
En aquest punt, Garola, assegura que hi ha dos grans mètodes arreu d'Europa per cobrar aquest impost. La famosa vinyeta, de la qual és partidària el Govern, i un impost sobre el quilometratge de cada cotxe. Aquest segon mètode seria més costós, ja que implicaria instal·lar càmeres o mecanismes per controlar la distància que fan els cotxes per autopista o autovia.
Tot i aquesta manca flagrant de detalls, el govern espanyol ha assegurat que la data d'aplicació de l'impost podria endarrerir-se en el temps. Segons la ministra d'Hisenda María Jesús Montero, la data d'implantació de l'impost dependrà de la recuperació econòmica i que es torni a nivells habituals del creixement del PIB.
Què passa a Europa amb els peatges?
Tot aquest dilema, el del manteniment de les autopistes, ja l'han tingut molts països i han trobat diverses fórmules per mantenir les seves vies d'alta capacitat. Ara bé, hi ha diverses opcions predominants, la vinyeta, els peatges, l'impost de quilometratge i, en algunes ocasions, les carreteres són de franc, però acostumen a ser països molt petits, com Estònia o Bèlgica.
Per començar, els nostres països veïns, França i Portugal utilitzen serveis molt diferents. A Portugal el govern cobra un impost de quilometratge a cada conductor a les vies que són propietat de l'Estat, però encara hi ha alguna via de peatge tradicional. Per contra, a França només hi ha vies de peatge tradicional i creuar el país en cotxe et pot arribar a costar 100 euros.
El país que més s'assembla al model espanyol actual és Itàlia, on la gran majoria d'autopistes són de titularitat privada i es paguen a través de peatges tradicionals, com passa actualment a Catalunya. Sistema radicalment contrari a l'alemany, on pràcticament no hi ha peatges i els ciutadans paguen un impost anual per mantenir les vies.
Els casos de Grècia i Noruega també són semblants a Espanya, tots dos països es regeixen per un sistema de peatges. El cas de Grècia és un peatge de barrera, tradicional, on pagues en funció del quilometratge que has fet, tal com passa en molts punts de la xarxa viària espanyola. A Noruega, en canvi, el peatge és electrònic, per tant has de registrar la matrícula del teu cotxe i les càmeres del peatge et detecten i després et cobren directament l'import al teu compte corrent.
Aquests dos sistemes també s'assemblen molt a l'irlandès, on la majoria dels peatges són tradicionals, exceptuant una sola autopista, l'M50, on els peatges són electrònics. Aquí la diferència és que has de pagar per internet en un límit de temps concret, abans que s'acabi el dia següent, si no ho fas, t'arriba una multa.
Països amb vinyeta
El segon mètode de pagament més estès a Europa és la vinyeta, un sistema pel qual pagues una quantitat fixa i pots circular per aquell país durant un temps determinat. Aquest espai de temps depèn del país, ja que molts ofereixen tarifes anuals, mensuals i setmanals.
El cas més paradigmàtic és Suïssa, on pagues 40 francs per poder circular per totes les carreteres durant un any. Altres països que opten per aquest mètode són Àustria, Hongria, Eslovàquia o Eslovènia.
Països gratuïts
Ara hem vist els països que cobreixen el manteniment de les carreteres, per peatge, a través d'un impost de quilometratge o a través d'una vinyeta, però hi ha països europeus on els ciutadans no paguen per usar les seves carreteres, o bé no paguen la immensa majoria de les vies.
Lituània, Letònia, Luxemburg, Finlàndia o Estònia són alguns dels països on les seves vies són completament gratuïtes, no et trobaràs cap peatge ni hauràs de pagar cap vinyeta.
Ara bé, hi ha també molts països on només són de pagament els passos per túnels o ponts, com per exemple el Regne Unit, Suècia, Dinamarca, Bèlgica o els Països Baixos. En aquests Estats podràs circular sense pagar sempre que no passis per algun túnel o pont.