Amazon repercutirà la denominada 'taxa Google', amb un tipus del 3%, a totes les empreses que venen a la seva plataforma a partir de l'1 d'abril, segons han informat Europa Press fonts properes a la companyia. D'aquesta manera, la companyia pujarà un 3% les tarifes per referència sobre la comissió que cobra a totes les empreses que venen els seus productes a través d'amazon.es, les quals ja han estat informades d'aquest canvi. Les empreses, pel seu costat, podran optar per apujar el preu del producte ofert a Amazon o bé assumir elles mateixes els costos.
La 'taxa Google' va entrar en vigor el passat 16 de gener, si bé Amazon el repercutirà a partir de l'1 d'abril i absorbirà fins aquesta data els costos de l'esmentat tribut. Aquesta taxa grava a aquelles empreses amb ingressos anuals totals d'almenys 750 milions d'euros i amb ingressos a Espanya superiors als 3 milions d'euros en l'àmbit dels serveis de publicitat i intermediació en línia, la venda de dades generades per l'usuari a partir de la seva activitat o la venda de megadades.
Homogeneïtzació dels tributs
"Hem instat al Govern a buscar una solució global sobre la tributació de l'economia digital al nivell de l'OCDE", han admès les mateixes fonts de la companyia, que proposen d'imposar "regles siguin consistents en tots els països i més clares i justes per a les empreses".
"Com hem indicat anteriorment, la forma amb què el govern espanyol ha dissenyat Impost sobre Determinats Serveis Digitals afectarà directament a les empreses que utilitzen els nostres serveis", han assenyalat.
Amb aquest nou tribut, el Ministeri d'Hisenda estima una recaptació de 958 milions d'euros anuals, per sota dels 1.200 milions que va preveure abans de la pandèmia.
Un informe elaborat per la consultora PwC alertava abans de la seva aprovació de l'efecte negatiu que l'impost digital implicaria per a les empreses i consumidors. Segons l'estudi, aquests últims patirien un impacte valorat en fins a 665 milions d'euros, mentre que les companyies espanyoles usuàries dels serveis digitals gravats veurien reduïts els seus beneficis entre 450 i 562 milions d'euros.
El govern central assegura que el nou impost tindrà "caràcter transitori" fins que s'aprovi una normativa mundial o europea en el marc de l'OCDE o el G20, una cosa que de moment no s'ha aconseguit.
Reacció dels Estats Units
L'aprovació d'aquest nou impost als països europeus s'ha produït enmig de les amenaces dels Estats Units a Espanya, França, el Regne Unit i Itàlia d'establir nous aranzels sobre determinats productes com a represàlia a la implantació del tribut.
De fet, l'Oficina del Representant Comercial dels Estats Units (USTR, per les seves sigles en anglès) va concloure la setmana passada que els impostos als serveis digitals aprovats a Espanya, Àustria i el Regne Unit són discriminatoris per a les empreses nord-americanes i incompatibles amb els principis de tributació internacional, per la qual cosa, malgrat no adoptar cap acció específica en aquest moment, continuarà avaluant totes les opcions disponibles.
La presidenta de la Comissió Europea, Ursula von der Leyen, per la seva part, va assegurar recentment que no s'escatimen esforços per assolir un acord sobre la taxa 'Google' en el marc de l'OCDE o el G20, però va aclarir que si no s'aconsegueix un acord internacional aquest any, la UE aprovarà una proposta pròpia a començaments de 2021.