El grup agroalimentari català Ametller Origen va tancar el 2021 amb una facturació total de 387 milions d'euros, el que suposa un augment del 16% respecte al 2020 en l'any que han celebrat el seu 20è aniversari. Així ho han anunciat aquest dimecres al matí el CEO i cofundador de l'empresa, Josep Ametller, i la directora de Finançament Europeu i Afers Públics, Sostenibilitat i RSC, Marta Angerri, en la presentació de resultats del 2021, on també han aprofitat per assegurar que de cara a aquest any esperen créixer un altre 18% i arribar als 450 milions d'euros de facturació. Part d'aquest creixement, vindrà gràcies a l'obertura de 15 noves botigues a Catalunya i l'ampliació d'unes altres 20, que comportarà inversions per valor d'uns 25 milions d'euros. A part de les dades purament econòmiques, els dos responsables del grup han destacat que actualment el grup ja compta amb uns 3.300 treballadors, 1.200 hectàrees de cultius i uns 800.000 clients i 120 botigues a tot Catalunya.
Encara que la companyia catalana no ha volgut donar detalls sobre els beneficis ni l'ebitda del seu últim exercici, tot apunta que són molt positius, ja que Ametller ha apuntat que les previsions passen per aconseguir un deute net de 0 en 2023 i que reinverteixen tot el que guanyen, per tant, s'interpreta que la xifra està al voltant dels 25 milions. A més, Ametller ha explicat durant la roda de premsa que del total de nous locals que volen obrir, "cinc o sis" seran amb el nou format que Ametller Origen ha provat durant l'últim any i que té un format de major grandària, aproximadament compten amb uns 1.500 m², i ha afegit que les botigues amb aquest format estan totes entre els 20 establiments amb major facturació i rendibilitat del grup. A més, entre els nous locals que s'obriran enguany hi destaca l'arribada del grup a Amposta, una prova que de sortir bé permetria obrir nous mercats en entorns menys urbans i fora de l'àrea metropolitana de Barcelona.
Hi haurà soci nou?
Fa un parell de setmanes, es va saber que el grup havia encarregat al Santander la recerca d'un nou soci minoritari per entrar al capital de l'empresa catalana. Ara bé, Ametller ja ha avisat que actualment el grup no necessita cap soci necessàriament i que l'únic que estan fent és explorar diferents opcions amb la mirada posada en el gran projecte que Ametller té entre mans actualment, l'Agropark, que suposarà en els pròxims anys una inversió de 180 milions d'euros aproximadament, la més gran feta mai al Penedès. És per això que el CEO de l'empresa ja ha assegurat que "hem d'estar oberts a plantejaments que ens donin més múscul, encara que ha deixat molt clar que hi ha moltes fórmules per aconseguir aquest múscul i que s'escollirà "la més fàcil".
Alhora, Ametller ha detallat les condicions que el grup buscaria en un soci potencial per tal d'entrar al grup i és que ha assegurat que "no busquen només diners", sinó que el nou soci aporti sinergies noves, sempre, però, sense superar el 20% del capital. En aquest sentit, ha afegit que no els importa "generar noves aliances" i que si es trobés un soci així, li donarien entrada sense problema, però només en el context de l'Agropark. Per altra banda, també ha insistit que les altres opcions, de moment, semblen més senzilles com per exemple apostar per la banca comercial i demanar un préstec o optar a obtenir el finançament a través dels fons europeus i el PERTE agroalimentari, tot demostrant que el projecte suposarà una gran transformació de l'economia i el sector.
Neutralitat d’emissions
En el marc de la campanya Fem Camí, l'estratègia del grup per mitigar l’impacte de la seva activitat en el medi ambient i ser una empresa neutra d’emissions de CO2 l’any 2027, Ametller Origen ha anunciat la posada en marxa d’un projecte pioner per autogestionar la recollida selectiva d’envasos a les seves botigues amb l’objectiu de revalorar-los i que aquests tornin a ser un actiu en la seva cadena de valor. “Les empreses i els consumidors tenim el deure d’unir esforços per fer front a l’emergència climàtica i mitigar l’augment de temperatura del planeta. Aquest projecte d’autogestió de recollida d’envasos vol ser un demostratiu que el canvi és possible des de la corresponsabilitat, per això, necessitem el compromís de tots els nostres consumidors”, ha afirmat Ametller.
La companyia ha explicat que el projecte s’implementarà durant el primer trimestre d'enguany en una quinzena de botigues com a prova pilot, amb la finalitat que el model es pugui replicar a totes les seves botigues al llarg d’aquest 2022. En aquesta primera fase, Ametller Origen gestionarà la recollida dels envasos de cartó de la seva línia de plats preparats, peix i carn envasada. El sistema serà molt fàcil per als usuaris. Un cop el consumidor adquireix un dels envasos sostenibles de la categoria de plats per escalfar, peix o carn, ha de separar el cartó del film de plàstic i guardar el cartó reciclat fins a obtenir 10 unitats. Assolida aquesta xifra, el client ha de portar els envasos a la seva botiga habitual, on els treballadors els recolliran a caixa. Ametller Origen ha previst un sistema de gratificació pels clients que s’hi sumen, premiant-los amb passos que podran bescanviar per diferents obsequis.
Sostenibilitat
La companyia duu a terme, des de l’any 2015, diferents accions en el marc de la seva estratègia sostenible per reduir l’impacte de la seva activitat en el medi ambient. Totes aquestes estan avalades pel Consell Assessor de Nutrició i el Consell Assessor de Sostenibilitat, dos consells formats per 13 experts referents en el seu àmbit d’actuació que vetllen pel rigor científic de tota la informació generada i promouen i impulsen projectes de millora en els dos àmbits. En aquest sentit, Ametller Origen lluita contra el malbaratament alimentari en tota la seva cadena de valor, la qual cosa li ha permès, aquest 2021, deixar d’emetre a l’atmosfera més d’un milió de kg de CO2. “Treballem diferents línies d’acció, tant en la producció primària com en la planta d’elaborats i a les botigues, per reduir al màxim el malbaratament d’aliments. Aquest any passat hem salvat més de 500.000 kg de productes amb un impacte econòmic de més d'1,2 milions d’euros”, ha explicat Angerri.
Pel que fa a la producció primària, Ametller ha detallat que la companyia ha certificat totes les finques pròpies -1.200 hectàrees- amb la certificació de Responsabilitat Social Corporativa GRASP, que reconeix les bones pràctiques agrícoles aplicades als productes, així com als treballadors en matèria de salut, seguretat i benestar. Tanmateix, el grup ha realitzat un canvi en l’embalatge de la fruita i verdura als seus camps, implementant l’ús de caixes de transport reutilitzables. “Amb aquesta nova llavor, hem aconseguit reduir 1.006.515 kg de cartó, 525.976 kg de plàstic i 287.795 kg de fusta”, ha comentat Angerri. Altres fites obtingudes durant aquest any han estat la certificació de tota la carn fresca envasada i ous amb el segell Welfair de Benestar Animal que garanteix un producte sostenible i l’acompliment del Pla NAOS en el 100% dels productes de marca pròpia, garantint els criteris establerts respecte al contingut de sal, sucre i greixos.