L'ampliació de l'aeroport de Barcelona i del de Madrid-Barajas es retardaran tres anys com a conseqüència "exclusivament" dels efectes de la Covid-19, segons ha avançat aquest dimecres el president d'AENA, Maurici Lucena. Els efectes de la pandèmia portaran al gestor dels aeroports espanyols a retallar les inversions anuals del pla estratègic DORA II 2022-2027, que passessin dels 900 milions d'euros previstos a pràcticament la meitat, uns 450 milions.

Lucena ha anunciat el canvi de plans en la inversió d'AENA durant la presentació dels resultats del 2020. El gestor aeroportuari AENA va perdre l'any 126,8 milions d'euros, davant un benefici net de 1.442 milions el 2019.

Caiguda de passatgers

La caiguda en picat del trànsit aeri i del transport de passatgers a conseqüència de la pandèmia han provocat una caiguda dels ingressos a la meitat, fins a 2.242,8 milions d'euros. En un any el descens de passatgers ha estat del 83%. A curt termini no es preveu una recuperació del trànsit aeri vistes les restriccions en vigor a causa de l'expansió de la Covid-19.

El trànsit de passatgers als aeroports de Aena ha caigut el 2020 un 83% / ACN

Davant d'aquesta situació, AENA ha decidit retardar al calendari alguns dels seus projectes, entre ells les ampliacions de dos dels tres aeroports amb més trànsit, Madrid i Barcelona. En el cas del Prat, la previsió d'AENA era ampliar les instal·lacions per poder atendre 70 milions de passatgers a l'any. L'aeroport actual té un sostre de 55 milions d'usuaris quan el 2019 ja va tancar l'any amb un total de 52,6 milions.

Ampliació tercera pista

Entre les possibilitats d'ampliació del segon aeroport de l'Estat espanyol està l'ampliació de la tercera pista, mesura que ha estat rebutjada post els Ajuntaments de Barcelona, el Prat de Llobregat i Castelldefels, pel seu impacte mediambiental, així la construcció d'una terminal satèl·lit. Per contra, institucions com la Cambra de Comerç i Foment del Treball han reclamat insistentment l'ampliació de les instal·lacions.

La proposta d'AENA, que després haurà d'aprovar el Consell de Ministres entorn de setembre, és "desplaçar" l'inici de les ampliacions 2-3 anys "més aviat tres", de manera que començaran en la part final del període d'aplicació, el pla DORA II, segons ha puntualitzat Lucena.

Foto principal, les instal·lacions de l'aeroport del Prat / ACN