L'Assemblea Nacional Catalana (ANC) va llançar fa uns mesos la campanya Consum Estratègic, per la qual s'han comptabilitzat fins a 148.000 canvis de contractes de consumidors que han decidit canviar el seu proveïdor per algun servei, principalment dels sectors de l'electricitat, serveis financers, gas, llum, telefonia i assegurances, segons han explicat la presidenta de l'ANC, Elisenda Paluzie, i el secretari nacional i coordinador de la Comissió Fem República, David Fernàndez.
La segona fase d'aquesta campanya dona avui el tret de sortida amb el llançament d'un cercador al seu web que permet buscar empreses en funció del seu compromís amb el medi ambient, si són o no una cooperativa, l'impuls de la indústria 4.0, si tenen web en català o no, si impulsen l'economia circular, etcètera. Es tracta d'un llistat de característiques que l'usuari pot clicar o no depenent de si suposa una característica important a nivell individual.
L'objectiu de la iniciativa? Segons explica Paluzie, "hem analitzat la campanya de la por que es va fer en el post 1-O i el que es pretén és afeblir aquest tipus d’economia dependent del poder polític de l'Estat, poc competitiva i oligopolítica". D'aquesta manera, assegura que aquesta "no deixa de ser una part més de la campanya Eines de País per impulsar candidatures a diverses institucions de la societat civil". Així, s'ha remès a l’èxit a les Cambres de Comerç "i amb consumidors estratègics volem abarcar tot l'àmbit econòmic". En aquest sentit, "hem de fer aquesta estratègia de desconnexió – com més percentatge del mercat de les nostres empreses sigui internacional, per exemple, menys lligades estaran als xantatges i l’estratègia coercitives de l’Estat."
Pel que fa als 148.000 canvis de contractes aconseguits, fins ara encara no existia aquest cercador com a tal "i per tant no podem dir que els canvis s'hagin fet per la nostra campanya, però sí que hi ha ajudat molt". Durant la primera fase de Consum Estratègic, la campanya ha consistit principalment en xerrades i fires arreu del territori, i segons expliquen des de l'Assemblea, els canvis de contracte s'han produït principalment a les fires.
Des de l'ANC no volen concretar quantes empreses hi ha inscrites ni volen posar un nombre d'objectiu, però fan una crida a tots els empresaris i autònoms "que siguin partíceps de la construcció d’aquesta economia catalana més eficient i productiva". Amb tot, asseguren que "no estem parlant d’estar a favor o no de la independència, estem parlant de potenciar una economia deslligada dels oligopolis de l’Estat".
Fernàndez ha explicat que durant aquesta segona fase de la campanya hi haurà noves activitats, i totes les persones que estiguin apuntades al web rebran una newsletter amb notícies de mitjans, amb propostes d’empreses i novetats. Finalment, des de l'ANC fan una crida a la gent; "els demanem que ens recolzin per fer pressió en aquest consum estratègic i que s’inscriguin al registre".