L'espai que ocupaven els antics peatges de la C-32 i la C-33, es convertiran en plantes fotovoltaiques que generaran uns 20.000 megawatts anuals, segons ha informat aquest dilluns el vicepresident i conseller de Territori i Polítiques Digitals, Jordi Puigneró. Aquestes actuacions costaran un total de 8,5 milions d'euros i afectaran els peatges de Vilassar de Mar, Arenys de Mar, Santa Susanna i Mollet del Vallès, i segons ha informat el vicepresident en una roda de premsa, l'electricitat verda resultant d'aquests espais servirà perquè tota la xarxa viària catalana sigui energèticament autosuficient i , a més, suposarà un estalvi de 5.000 tones de CO₂ cada any.

Concretament, aquestes plantes fotovoltaiques ocuparan una superfície d'11 hectàrees, un espai equiparable a 22 camps de futbol, i la previsió del Govern és redactar el projecte de cara a l'any que ve i poder posar-lo en marxa el 2023. A més, en cas que aquestes plantes produeixin excedent, el vicepresident també ha anunciat que s'instal·lin diversos punts de recàrrega per a vehicles elèctrics

 

En el procés de redacció del projecte serà quan es defineixi exactament com seran aquestes plantes , i el vicepresident ha apuntat que podrien ser marquesines elevades amb zona d'aparcament a la part inferior, entre altres opcions. En aquest sentit, un estudi del Departament mostra que les àrees afectades per l'alliberament dels peatges tenen un gran potencial fotovoltaic, ja que estan connectats a la xarxa elèctrica i les seves condicions són "òptimes" per a la generació d'energia solar perquè són terrenys plans i amb una "bona irradiació".

"Tenim un ferm compromís amb la lluita contra canvi climàtic i la reducció d'emissions de CO₂", ha defensat el vicepresident Puigneró. Les plaques que s'instal·laran d'aquí a dos anys a l'espai dels antics peatges preveuen estalviar 5.000 tones de CO₂, una xifra equiparable a treure prop de 3.000 vehicles diaris als accessos de Barcelona.

Trànsit normalitzat

L'anunci del Departament ha coincidit amb la normalització del trànsit a la C-32 al seu pas per Vilassar de Dalt i a la C-33 a Mollet del Vallès. En aquests dos punts, els vehicles ja no han de travessar les estructures dels antics peatges reduint la velocitat perquè les cabines de la part central de la via ja són història.

Els treballs per alliberar físicament l'autopista ja han finalitzat i es preveu que al llarg de la pròxima setmana també es pugui circular amb normalitat pel tram nord de la C-32, a Arenys de Mar i Santa Susanna. "Ho teníem tot preparat per fer les obres que aquestes vies ja estiguin funcionant amb absoluta normalitat dos mesos després", ha celebrat el conseller.

Puigneró, en canvi, ha denunciat que el govern espanyol no hagi estat tan àgil i les antigues cabines de l'AP-7 i l'AP-2 i que les cabines encara continuïn dempeus. "Les obres no han ni començat", ha etzibat. El vicepresident reclama a l'Estat que "acceleri" la demolició de les estructures dels peatges per evitar nous problemes de trànsit i de seguretat.