Les converses entre el Govern de la Generalitat i l'empresa xinesa Chery, especialitzada en vehicles elèctrics, podria desencallar el futur incert de l'antiga Nissan a Zona Franca. Així doncs, aquest espai s'havia quedat en punt mort en els darrers mesos i, gràcies a l'impuls del teixit empresarial privat català i l'entesa amb la conselleria d'Empresa que lidera Roger Torrent, es podria donar una alternativa al seu futur incert. De moment, ja s'ha confirmat una reunió presencial el proper dilluns 28 de novembre a la seu de Foment del Treball fins on es desplaçarà el president de l'organització asiàtica, Yin Tongyue. Aquesta trobada, presidida pel conseller Torrent, comptarà també amb el suport del president de Foment, Josep Sánchez Llibre, així com el president de la patronal catalana de l'automoció Fecavem, Jaume Roura, bon coneixedor de la feina que porta a terme Chery a nivell mundial.

chery
Yin Tongyue, president de Chery

L'interès europeu i català

L'objectiu del mercat europeu és una idea que Chery persegueix des de fa anys. Fa quatre anys, el 2018, van presentar el seu pla d'expansió de cara al 2020. Finalment es va aturar, cosa que va obligar a endarrerir aquests plans fins a nou avís. Tot i que la companyia encara no ha anunciat una data concreta per arribar, tots els indicis apunten a un inici de l'activitat comercial a partir de l'any 2025. La idea principal és començar amb les seves vendes a Europa amb el Chery Omoda 5, un SUV de 4,4 metres de longitud que ja es va presentar al país oriental. A l'Estat espanyol arribaria sota una nova mecànica 100% elèctrica que encara no ha estat estrenada. El model en venda ja al mercat xinès compta amb una estètica molt cridanera, amb una graella de generoses dimensions que ocupa gairebé tota l'amplada del frontal, i uns fars dividits. Però si anem més enrere, l'interès per Barcelona no és cap casualitat. L'any 2010, amb el president José Montilla al capdavant del Govern de la Generalitat de Catalunya, també es van fer els primers contactes que, finalment, van quedar en paper mullat. Les converses amb Chery van començar a prendre cos el mes de setembre de 2009 en una primera entrevista al Palau de la Generalitat entre l'aleshores president Montilla i els directius de la companyia, que començaven les exploracions per entrar al mercat europeu. Un any després, Montilla va viatjar a la ciutat xinesa d’Hefei per trobar-se amb el president de Chery, Yi Yaontong, per parlar del desembarcament del fabricant de cotxes asiàtic a Catalunya.

Govern Montilla Chery
José Montilla amb la delegació de Chery / govern.cat

Qui és Chery?

Ara, els plans de Chery passen per fabricar 300.000 cotxes elèctrics en una primera fase. Amb aquesta producció sortiria a Europa, Llatinoamèrica i Àfrica. En una segona fase, l'activitat assoliria les 600.000 unitats. El perfil d'aquesta és potent ja que, a diferència de NIO o Xpeng, Chery té el potencial per oferir una gamma molt variada entre la que hi ha SUV, berlines, però també una bona representació d'urbans elèctrics low cost, entre els que destaca el QQ Ice Cream, amb un preu de només 4.000 euros a la Xina. Però des de Chery s'ha avançat que començaran la seva expansió al Regne Unit, on podran acumular l'experiència i desplegar la xarxa per després expandir-se per la UE. El termini pot semblar llarg, ja que esperen començar les vendes el 2026. Però són només tres anys per a un grup que comercialitzarà exclusivament models elèctrics o híbrids endollables. 

Així que a diferència d'altres marques, com ara MG, Chery ho apostarà tot per l'electrificació. Chery ha aprofundit contínuament en la seva globalització mitjançant la implementació de l'estratègia de producte, l'estratègia de localització i l'estratègia de talent. Després de més de 20 anys de desenvolupament, la xarxa de vendes i serveis de Chery cobreix més de 80 països i regions i compta amb 9,5 milions de consumidors a tot el món. Chery Automobile SL va ser fundada a mitjans dels anys 90, a la Xina. Està ubicada a Wuhu, a la província d’Anhui, i està participada majoritàriament per l’Estat, mentre que la companyia Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC) posseeix el 20% de les accions.

@CheryAutoCo
@CheryAutoCo

Com queda l'antiga Nissan?

Des de la Zona Franca cal tenir en compte dos aspectes. D'una banda, la mida de la parcel·la, que compta amb una infraestructura molt antiga per fabricar uns 300.000 vehicles, com ja va fer palès Great Wall Motors quan va visitar la planta. I l'altre problema, la falta de projectes va fer que s'obrís un projecte i concurs a mida per omplir la parcel·la de la Zona Franca amb diverses empreses de l'àmbit industrial i logístic. Així doncs, des de la conselleria de Roger Torrent també es treballa per fer encara més atractiu aquest espai, tenint en compte el bon moment que l'electrificació i la reconversió de la indústria automobilística viu, a diferència dels precedents anteriors. Un exemple d'aquests objectius és Silence. El seu CEO i fundador, Carlos Sotelo, ha afirmat que la marca espera començar la fabricació de cotxes a la seva planta de la Zona Franca de Barcelona a principis del 2023. “Ja estem treballant amb les instal·lacions i crec que el mes que ve començarem a fer proves amb el muntatge de cotxes perquè a principis de l'any que ve puguem treure ja cotxes de la cadena de producció de Silence a la Zona Franca". Cal recordar que el mes de juliol passat van començar a treballar als 60.000 metres quadrats que tenen a la Zona Franca.