Anar conduint al cotxe i sentir la necessitat de respondre a un whatsapp amb urgència per ser un tema important, per avisar que estem a punt d'arribar o simplement perquè volem dir alguna cosa a algú en aquell moment és comú. Tanmateix, fa falta només aquesta petita distracció perquè tot canviï. I és que el 35% de les morts a la carretera ocorren arran de les distraccions amb el mòbil, 390 persones l'any passat. "Contestar un whatsapp pot suposar 20 segons. Però 20 segons conduint a 120 quilòmetres per hora són 12 piscines olímpiques. I no nedaries 12 piscines olímpiques amb els ulls tancats", explica Kevin Arjona, director executiu de l'empresa emergent SecurDrive.

Va ser el 2019 quan l'emprenedor es va unir juntament amb el seu soci, Diego González, per tractar de posar punt i final a aquesta situació a través de la seva startup. Llavors va néixer MyFreeHands, l'aplicació que entén qualsevol frase al volant —disponible ja en castellà, català, francès i italià— i que aspira a convertir-se en "l'Alexa del cotxe", segons expliquen els seus creadors.

Millora en la transcripció dels missatges

Arjona va crear la seva empresa de màrqueting digital Empire External Services amb una inversió de 5.000 euros, després d'haver estat autodidacte des que era pràcticament un adolescent. En el dia d'avui, la companyia de 47 treballadors és matriu d'unes altres set empreses (entre les quals es troba SecurDrive) i va facturar 3 milions d'euros l'any 2019. La previsió és assolir els 6 per a aquest any.


Un usuari fent servir MyFreeHands al cotxe. Foto: MyFreeHands

A tots ens ha passat que dictes una frase a un altaveu intel·ligent o a algun dispositiu perquè t'entengui i el resultat final és alguna cosa realment diferent. Tanmateix, a l'hora d'emetre una resposta i enviar-la a algun contacte, MyFreeHands és capaç d'elaborar frases complexes gràcies a la col·laboració amb Google, que té un dels sistemes més avançats en aquesta àrea. "El sistema sorteja els sorolls de la carretera, pot llegir qualsevol aplicació i talla totes les reproduccions que hi hagi en el moment de rebre o emetre un missatge", especifica l'empresari.

Els negocis digitals, al marge de la crisi

L'app, a més, canvia constantment afegint noves prestacions, idiomes i compatibilitats. De cara al proper any, s'espera afegir un detector de radars i un avisador del limit de velocitat complementaris. Sobre els idiomes, l'equip es troba desenvolupant l'alemany i l'holandès, juntament amb altres idiomes de la zona euro. "Un usuari català pot utilitzar-lo i el sistema ho entendrà perfectament. Només necessita que l'idioma del seu telèfon estigui configurat com tal", subratlla Arjona.

Un dels seus principals plans d'expansió ve de la mà de les companyies d'assegurances de vehicles, així com dels VTC. "El nostre objectiu és que acabi sent un producte d'inclusió per ajudar les companyies d'assegurances a rebaixar les morts a la carretera", concreta. El grup es troba —segons explica— en negociacions amb tres companyies del sector de més d'1,5 milions de pòlisses. Entre els seus potencials clients, també es troben empreses com Correus i fundacions, com l'ONZE.

Encara que mirar a diversos anys vista en el dia d'avui pot suposar una odissea a causa dels danys del coronavirus en la majoria de sectors econòmics, Kevin Arjona mira amb optimisme el futur. "No hem vist afectació en els nostres negocis a causa de la conjuntura econòmica perquè, en ser digitals, no paren de créixer. No ens podem queixar i preveiem que segueixin en auge en els propers anys", augura el directiu.

 

Imatge principal: Un home al volant d'un cotxe. Foto: Pixabay