Si una cosa ha potenciat la pandèmia, i el confinament, ha estat la compra i el consum de tecnologia. Aquells tres mesos que vam estar tancats a casa, sense poder sortir, ens van obligar a digitalitzar-nos i a comprar millors productes per estar “al dia”. 

Ordinadors, consum d’internet, comerç online… tots vam augmentar les nostres hores, i segurament esforços, en tenir el millor per tal de poder treballar més còmodament des de casa, una conducta que es va mantenir després del confinament total de la passada primavera i així ho demostren els resultats de les sis grans empreses tecnològiques del món: Microsoft, Apple, Amazon, Alphabet, empresa matriu de Google, Facebook i Samsung

Beneficis superiors al 30%, en el pitjor dels casos

Aquestes sis empreses han guanyat, com a mínim, més del 30% del que van guanyar l’any passat, unes xifres realment desorbitades. La que lidera el rànquing en augment de beneficis ha estat Amazon, que ha triplicat els seus beneficis durant el primer trimestre de 2021 fins als 6.684 milions d’euros. En segon lloc hi trobem Alphabet, una empresa realment desconeguda pel públic general que amaga una eina que tots fem servir dia a dia, Google, a part de molts altres productes com YouTube o Android, que quasi ha triplicat els seus beneficis durant el primer trimestre fins als 14.800 milions d’euros

Lluny ja d’aquests alts percentatges hi trobem a Facebook, la xarxa social, amb tot el que implica, WhatsApp i Instagram inclosos, ha duplicat els seus beneficis durant els tres primers mesos de l’any fins als 7.831 milions d’euros.

Darrere d’aquestes tres empreses hi trobem ja a Apple, Samsung i Microsoft, amb percentatges de guanys inferiors al 50%. L’empresa fundada per Steve Jobbs ha presentat uns guanys de 43.207 milions d’euros durant els sis primers mesos del seu any fiscal, que representa un augment del 56% respecte al mateix període de l’exercici anterior.

Per la seva part, la coreana Samsung, màxima competidora d’Apple, ha presentat uns guanys de 5.337 milions d’euros, un 46% més que el primer trimestre de l’any passat. Per últim, Microsoft, ha presentat uns beneficis de 37.300 milions d’euros, durant els nou primers mesos del seu exercici fiscal, un 35% més que l’exercici anterior. 

Ara bé, tot i ser grans tecnològiques totes, cadascuna ha motivat els seus beneficis en coses o apartats diferents de les seves empreses, per exemple la venda de hardware  o l’augment de la publicitat a les seves pàgines.

La venda de hardware empeny Apple

Els beneficis d’Apple venen, principalment, gràcies a forta demanda de dispositius electrònics, especialment els iPhone, derivada de l’augment del teletreball arreu del món, arribant fins als 43.207 milions d’euros citats anteriorment, facturant un total de 165.803 milions d’euros des del mes d’octubre, un augment del 34% interanual. 

Part d’aquest gran augment de la facturació ha vingut gràcies a la Xina on la seva facturació ha augmentat un 70% i ha mantingut el seu bon comportament a Europa i el continent americà.

A part del gran augment al mercat xinès, el que també ha propulsat a Apple va ser la sortida al mercat del no model de l’iPhone, el 12, que va ser el primer amb compatibilitat amb les xarxes 5G, que ha fet pujar la facturació un 34% interanual. Alhora, els ordinadors Mac i els iPad també han augmentat les seves vendes. 

apple - efe

Efe

Amazon, la gran beneficiada pel confinament

Tot i els grans beneficis d’Apple, la tecnològica més beneficiada per la pandèmia de la Covid ha estat, sense dubte, Amazon, que acumula ja diversos mesos amb augments significatius, sense anar més lluny els resultats dels tres últims mesos, triplicant els beneficis de l’any passat. A aquests resultats s’hi ajunta que durant el 2020 ja va presentar uns resultats que duplicaven els del 2019. L’empresa dirigida per Jeff Bezos, l’home més ric del món, va facturar un total de 89.473 milions d’euros durant el primer trimestre, superant, de llarg, els de l’any passat.

Alhora, cal recordar que l’empresa s’ha vist beneficiada, i molt, per les restriccions imposades pels Estats davant la pandèmia, que van impulsar el comerç electrònic, passat per davant del comerç tradicional augmentant fins a un 40% l’augment de la facturació en relació amb l’any passat.

De cara al futur immediat, Amazon farà un canvi radical dins de la seva empresa, el fins ara conseller delegat, Bezos, va anunciar que aquest estiu abandonarà el seu càrrec al capdavant de l’empresa i que serà substituït per Andy Jassy, directiu que fins ara ha estat al capdavant de la gran aposta de futur de la companyia, Amazon Web Servises, la plataforma de computació al núvol, que aquest any ha augmentat els seus beneficis un 32%, fins als 13.503 milions de dòlars.

Jeff Bezos Amazon - Andrej Sokolow / Dpa

Jeff Bezos, CEO d'Amazon - Andrej Sokolow / Dpa

Alphabet, impulsada per la publicitat

El cas d’Alphabet és diferent del de les dues últimes empreses, en el seu cas, la matriu de Google s’ha beneficiat de l’augment de la publicitat a internet, també provocada per la pandèmia, aconseguint quasi triplicar els seus beneficis respecte a l’any passat. 

Amb aquests resultats, la companyia confirma la tendència que va iniciar la segona meitat del 2020, després d’un decebedor inici d’any per culpa de l’aturada de la publicitat. En canvi, avui dia, Google i Facebook controlen més de la publicitat en línia del mercat americà, segons l’empresa eMarketer. I és que durant els últims tres mesos, la facturació d’Alphabet s’ha disparat arribant fins als 55.314 milions de dòlars, un augment del 34% interanual i gran part d’aquests ingressos són gràcies al negoci publicitari.

Això es deu a les restriccions de mobilitat generalitzades arreu del món, que han provocat que els ciutadans ens passem moltes més hores consumint productes electrònics, que alhora ha provocat una major inversió de recursos per part de les empreses  en publicitat a la xarxa.

oficinas google googleplex california Pixabay - denvit

Denvit

L'altre gran beneficiat per la publicitat: Facebook:

El cas de Facebook és similar al d’Alphabet, ja que la publicitat és una de les majors fonts d’ingressos de la companyia. De fet, el gran augment en publicitat ha provocat que l’empresa hagi duplicat beneficis i hagi facturat un total de 21.580 milions d’euros durant el primer trimestre de l’any, un 48% interanual. 

En el cas de Facebook la dependència de la publicitat és encara major que la d’Alphabet, ja que el 97% dels seus beneficis provenen d’aquest negoci.

Ara bé, tot plegat s’aguanta perquè 2.850 milions de persones, quasi un terç de la població mundial, es connecten a Facebook, com a mínim, una vegada al mes, que suposa un augment del 10% respecte a l’any passat.

FACEBOOK filtración datos Solen Feyissa / Unsplash

Solen Feyissa / Unsplash

Microsoft i la venda de software

Per la seva part, Microsoft, empresa especialitzada en la venda de software, va facturar un total de 101.128 milions d’euros de juliol a març. I si ens fixem en les diferents àries de negoci de la companyia, la que més ha crescut en l’últim any és Azure, la plataforma de computació al núvol, que ha crescut un 50% en relació amb l’any passat. Seguida de prop de la plataforma de gestió per a empreses, Dynamics, que ha crescut un 45%. 

Alhora, la videoconsola Xbox ha vist com el seu negoci ha augmentat un 34% interanual a causa, un altre cop, de la pandèmia i de les seves restriccions. Un altre cas similar és el de la xarxa social LinkedIn, que va augmentar un 25% la seva facturació durant aquest any de coronavirus. 

microsoft

Samsung, rescatada pels mòbils

Per últim, l’empresa sud-coreana Samsung, va presentar uns beneficis de 5.337 milions d’euros i una facturació total de 48.857 milions durant el primer trimestre de 2021 gràcies a les vendes de mòbils i televisors. Aquestes xifres són similars a les que va avançar l’empresa a principis d’abril, quan ja van anunciar que el negoci dels xips i semiconductors aniria a la baixa, que acostuma a ser la part més rendible de la companyia. 

Samsung EFE (3)

Efe

A la vegada, el negoci de les xarxes de comunicació també va patir un fort creixement gràcies a l’expansió de la xarxa 5G arreu del món, el mateix que li ha succeït a les vendes de la divisió Electrònica de Consum, que ha vist com la seva facturació ha augmentat un 26% gràcies, en part, a la venda de televisions d’alta gamma.