El Congrés ha aprovat per una àmplia majoria el projecte de Llei de Canvi Climàtic i Transició Energètica pendent ja només del seu últim tràmit en el Senat i els objectius de la qual inclouen acabar amb la venda de cotxes contaminants el 2040, retallar emissions i assolir la neutralitat d'emissions del país el 2050.
La Comissió de Transició Ecològica del Congrés, amb competència legislativa plena, ha donat aquest dijous llum verda, -22 vots a favor, 5 en contra i 10 abstencions- al dictamen amb les esmenes incorporades al text, de la que serà la primera norma a Espanya per mitigar l'escalfament global, una de les grans apostes de legislatura del govern del PSOE i Unides Podemos.
A la futura llei li ha estat donat suport per PSOE, Unidas Podemos, Ciutadans, Bildu, Terol Existe i ERC; el Partit Popular i Más País s'han abstingut i Vox ha estat l'única formació que ha votat en contra.
La "falta de consens, diàleg i d'ambició climàtica de la futura llei", referida per una gran majoria dels partits, ha planejat durant tot el debat, davant d'una norma que, podria entrar en vigor aquest abril, atesa la seva tramitació urgent, i que ha comptat amb una gran quantitat d'esmenes, més de 750.
Mobilitat sostenible
Ara bé, aquesta llei podria comportar grans problemes per a una part important del teixit industrial català, ja que el punt més conflictiu és l'article 12 de la llei, ja que es busca que el 2050 el parc de turismes i vehicles comercials lleugers no produeixi cap emissió, per tant només contempla les emissions d'un vehicle durant la seva vida útil i centra els esforços en l'electrificació dels cotxes. Això tanca les portes a diverses alternatives a l'electrificació que cada vegada són més sòlides, com els combustibles sintètics que, a la pràctica, tampoc no provoquen cap emissió neta.
De fet, des del sector s'apunta que si només es tenen en compte les emissions directes del vehicle durant la seva vida útil aquesta reducció d'emissions només es podria aconseguir a través dels vehicles elèctrics o d'hidrogen i els altres combustibles de carboni reciclat són tractats com si fossin 100% fòssils. Aquest fet és incompatible amb el Sistema Europeu de Comerç d'Emissions, el Reglament de repartiment de l'esforç, la Directiva d'energies renovables (RED II) i la Directiva de qualitat del combustible (FQD), on el CO₂ procedent de la combustió de biomassa es considera zero.