En una societat marcada pels avenços en la igualtat i la transformació de conceptes tradicionals de gènere, la masculinitat experimenta un canvi en molts fronts. Segons un estudi realitzat per la Fundació FAD, el 41% dels homes joves no s'identifica amb els rols de gènere tradicionals. En aquest context, nombroses marques han adoptat aquesta nova mirada, reafirmant la importància de trencar les barreres socials i desafiar les normes establertes, encoratjant els homes a expressar-se lliurement i construir comunitats sense prejudicis.
La bellesa i la cura personal, que tradicionalment s'han associat a la dona, són el millor mirall per veure la ràpida introducció de noves tendències, també en el consum. La revolució del món de la cosmètica masculina, lligada al nou estil de vida, és ja una realitat. Marques com Beardburys o Jander Skin trenquen els estereotips, donen suport a l'interès masculí en aquests àmbits i ofereixen productes necessaris perquè els homes abracin la idea que les rutines de bellesa i la cura personal no tenen gènere. Beardburys és una empresa espanyola de cosmètica masculina especialitzada en la cura del cabell i la barberia. S'autodefineix com una marca sexi, alternativa, agosarada i canalla i aquest esperit trencador l'ha portat a convertir-se en una de les companyies líders dins del sector professional.
Que els homes abracin la seva bellesa natural i es cuidin la pell és el propòsit de Jander Skin, una marca de cosmètica creada a Barcelona per dues joves emprenedores que posa a disposició del públic masculí una senzilla i efectiva rutina de tres productes vegans que ha revolucionat la cura de la pell masculina. Jander Skin enalteix la masculinitat moderna, aquella que es caracteritza per tenir una ment oberta i trencar amb els valors tradicionals. Aquesta marca, a més de promoure la confiança dels homes que decideixen dedicar temps a cura de la seva imatge, fomenta la sostenibilitat: aposta per l'ús d'envasos 100% reciclables i ofereix un model de compra per subscripció per establir hàbits de compra sostenibles.
En el cas de la moda, la indústria ha encobert durant anys estereotips de gènere que impedien als homes d'expressar la seva veritable personalitat a través de la roba. Edmmond Studios és una marca de moda masculina que va néixer de la mà de dos joves madrilenys davant de la incapacitat de trobar peces que els definissin tal com són. Els seus dissenys reimaginen l'estil contemporani, dirigint-se a aquells homes que busquen una cosa diferent sense renunciar a la qualitat i a l'estil. Amb gairebé 10 anys de trajectòria, Edmmond Studios aposta dia a dia per una versió de la masculinitat sense barreres.
Per la seva part, Nude Project va fer un pas més enllà en la indústria de la moda i la va revolucionar el 2018, presentant les seves peces unisex. L'estètica streetwear i urbana que persegueix no distingeix entre el gènere del seu públic i posa a la venda col·leccions minimalistes, elegants i creatives tant per a homes com per a dones sense prejudicis ni estereotips. La firma espanyola s'ha convertit en tot un fenomen viral a les xarxes socials i ha aconseguit portar les seves peces unisex a tots els racons del món.
I si de xarxes socials i nova masculinitat parlem, no podem passar per alt la marca de joies i complements TwoJeys, una firma espanyola fundada per dos coneguts creadors de contingut que aposta per un estil lliure i arriscat.
SAYE posa el colofó a aquesta selecció de marques de la nova masculinitat. Aquesta firma de calçat, que a més és 100% vegana, segueix una línia totalment unisex i ofereix models únics per a homes i dones amb especial sensibilitat pel medi ambient.
Aquestes són només algunes de les marques espanyoles que estan creant un nou espai perquè els homes redefineixin la masculinitat i l'expressin tal com la senten. Totes elles han marcat un precedent al sector i han encoratjat a altres firmes, noves i ja existents, a desfer-se de prejudicis i renovar el mercat amb productes i serveis que desafien l'antic paradigma de l'home convencional.