L'increment dels aranzels aplicat pel govern de Donald Trump en productes agroalimentaris europeus ha suposat un impacte econòmic negatiu d'uns 50 milions d'euros en les exportacions d'empreses catalanes als Estats Units, des de la seva entrada en vigor l'octubre del 2019 i fins aquest agost, segons dades de Prodeca. La carn, l'oli d'oliva i els vins són els productes que s'han vist més afectats. Les empreses agroalimentàries adverteixen que si Trump revalida la presidència poden replantejar-se exportar els EUA, ja que el republicà podria incrementar encara més els aranzels i ampliar-los a productes com el cava. Preveuen que aquesta política aranzelària continuarà vigent durant un temps, encara que Biden acabi accedint a la presidència.
Des de la Promotora d'Exportacions Catalanes (Prodeca), empresa pública que depèn del Departament d'Agricultura, estimen que l'increment dels aranzels del 25% que els Estats Units van començar a aplicar l'octubre de 2019 a determinats productes agroalimentaris d'alguns països europeus s'ha traduït en una caiguda de vendes per valor d'uns 38 milions d'euros, als quals cal sumar l'impacte de 13 milions d'euros que ha suposat l'aplicació d'aquests nous aranzels.
Això representa que les empreses exportadores agroalimentàries catalanes han deixat de vendre per valor de més de 50 milions d'euros al mercat nord-americà, entre octubre de 2019 i el 31 d'agost de 2020, segons explica a l'ACN el director de Prodeca, Ramon Sentmartí. Cal recordar que l'administració Trump va implantar aquests nous aranzels arran de les subvencions de governs europeus a Airbus —que van perjudicar el seu gran rival Boeing—.
En aquest impacte en les exportacions agroalimentàries catalanes també ha influït el fet el govern nord-americà no hagi aplicat aquests nous aranzels al vi i l'oli que exporten altres països comunitaris competidors directes com és el cas d'Itàlia, Grècia o Portugal, com sí que ha fet els procedents d'Espanya. D'aquesta manera, "els vins i olis catalans han passat a ser molt menys competitius perquè han vist incrementat de sobte el seu cost un 25% al mercat nord-americà", assenyala Sentmartí.
La carn, l'oli i el vi, els productes més perjudicats
En el cas de l'oli d'oliva, Prodeca xifra l'afectació en uns 17,5 milions d'euros (7 milions d'euros pel sobrecost en aranzels i 10,5 milions per la caiguda de vendes). Els vins —cal recordar que els aranzels no afecten el cava— han deixat de facturar uns 8,5 milions d'euros (4,58 milions pels aranzels i uns 4 milions d'euros per la disminució de les vendes). Però el sector més perjudicat ha estat el de la carn ja que, malgrat haver patit en menor mesura l'impacte aranzelari, la baixada de vendes en aquests deu mesos ha fet caure la facturació uns 20 milions d'euros. També s'han vist afectades les exportacions de productes pesquers, mentre en productes gurmet o fini food —que agrupen dolços, pastisseria, lactis o la mel, entre d'altres— l'afectació ha estat menor, en concret d'1,5 milions d'euros.
Amb vendes per valor de 323,68 milions d'euros, els Estats Units van ser l'any 2019 el 9è mercat en importància quant a les exportacions agroalimentàries catalanes. En els últims cinc anys es van incrementar un 50%, tendència que s'ha vist truncada arran dels nous aranzels. El fini food va encapçalar l'any passat les vendes al mercat nord-americà, per valor d'uns 130 milions d'euros; el vi i el cava va ocupar el segon lloc (71,59 milions), i el van seguir l'oli d'oliva (41,22 milions d'euros), la carn, la fruita i el peix.
Des de Prodeca, asseguren que continuaran treballant amb accions comercials per posar de relleu els vins, olis i altres producció agroalimentària catalana als EUA per minimitzar aquest impacte aranzelari. En aquesta línia, la Promotora ha aconseguit uns 3 milions d'euros de fons europeus per dur a terme un projecte del programa Chafe per a la promoció dels vins de les Denominacions d'Origen catalanes i del cava als mercats nord-americà i xinès en els propers tres anys.
El Grupo Pons podria plantejar-se deixar de vendre als EUA
El Grupo Pons és una empresa lleidatana que exporta els seus productes als Estats Units des de fa més de vint anys, sobre tot oli d'oliva verge extra i vins. El nord-americà és el seu tercer mercat en importància on efectua vendes per valor d'uns 7 milions d'euros anuals, el 20% del total. El grup compta amb una filial i amb treballadors a Nova Jersey des d'on distribueix els seus productes als Estats Units. Un 60% de la cartera de productes que el grup exporta al mercat nord-americà estan sent gravats amb aquests aranzels ja que en altres com el cava o olis de sabors no se'ls apliquen, almenys fins al moment.
El director general del Grup Pons, Eduard Pons, remarca que el factor més important, és la "competència absolutament deslleial" que suposa que aquests aranzels no s'apliquin a productes tals com l'oli o el vi d'Itàlia, Grècia o Portugal . "Això crea un greuge compartir molt important en el lineal de compra, per exemple, entre un oli d'Espanya i un italià", lamenta.
En el cas del vi, el Grupo Pons ha pogut salvar en part aquest gravamen ja que va anticipar l'enviament de producte abans de l'aplicació dels nous aranzels però sí que s'ha vist afectat de ple amb l'oli. "No podem aplicar un increment de preu del 20% al consumidor", ressalta Pons. Per això, la firma "s'ha vist obligada a estrènyer el marge" de benefici que obté al mercat nord-americà i així ha pogut mantenir vendes, però gràcies també al treball que el grup porta fent des de 1998 sobre el terreny per donar a conèixer i consolidar la marca als Estats Units, assenyala l'ACN.
Eduard Pons avisa que si aquesta pressió aranzelària continua, possiblement, el grup podria veure's abocat a sortir del mercat nord-americà. "Les nostres estructures que mantenim als Estats Units no podrien aguantar més", remarca. Per això l'empresa té posada la mirada en com s'acaben resolent els resultats de les eleccions nord-americanes celebrades aquest dimarts. "Sense aquest mercat seria un descens important en el volum d'exportacions que difícilment podríem recuperar perquè cal recordar que tenim al costat el Brexit i caldrà veure què acaba succeint amb els aranzels", assenyala Pons.
El resultat de les eleccions pot ser clau per al futur de les exportacions
Les eleccions als Estats Units deixen un futur incert per a les exportacions agroalimentàries catalanes, en espera que es confirmi el guanyador defintiu. El director de Prodeca remarca que, a pesar tinguin un tarannà i un estil molt diferent, tant Trump com Biden han mostrat una voluntat proteccionista.
Sentmartí adverteix que si torna a imposar-se Donald Trump podria reforçar encara més aquesta política aranzelària, mentre si la victòria és per a Joe Biden "previsiblement seria diferent perquè, durant la seva trajectòria política, ha mostrat un vessant més negociador i ha mantingut unes bones relacions amb Europa "malgrat que la qüestió dels aranzels" no sembla que sigui una de les prioritats a la seva agenda. De tota manera, guanyi qui guanyi, Sentmartí preveu que els aranzels es mantinguin i que continuïn sobre la taula, almenys, un quant temps.
Per la seva part, Eduard Pons estima que una victòria demòcrata podria portar a un canvi no a curt sinó a mitjà termini, encara que afirma que Joe Biden no s'ha pronunciat explícitament sobre quina serà la seva política aranzelària. En canvi, adverteix que si Trump manté la presidència "enduriria aquesta política i el cava i altres productes —que també comercialitza l'empresa als EUA— es podrien veure també gravats". "Si no hi ha un aire fresc que arribi amb aquest tema impositiu amb Biden, l'agroindústria catalana té el peu al coll als Estats Units", afirma el director del Grup Pons.