L'enfonsament del Pont Morandi, viaducte situat a l'autopista A-10 al tram de Gènova, Itàlia, va costar la vida a 38 persones i també va tenir grans conseqüències a la borsa de Milà.  La infraestructura formava part de la concessionària Autostrade, de la qual Atlantia en controla el 88,06%, i el desastre va causar un col·lapse a la borsa italiana, fent perdre més d'un 22% del valor de les accions d'Atlantia. Avui, però, les accions de la família Benetton han aconseguit un repunt de fins el 5,68%, fins els 19,34 euros per acció

Mentre que en la sessió anterior la cotització de les accions d'Atlantia va tancar a un preu de 18,30 euros, aquest divendres ha iniciat la jornada a 18,75 euros per títol. El mínim s'ha situat en 18,66 euros, mentre que la cotització màxima ha arribat a 19,74 euros. No obstant això, durant la jornada s'ha estabilitzat i ha finalitzat la sessió a un preu de 19,34 euros.

Des d'aquest dilluns, quan els títols d'Atlantia van tancar a un preu de 24,88 euros, les accions de la concessionària controlada per la família Benetton s'han deixat un 22,26% en borsa.

Reaccions del govern italià

El ministre de Transports italià, Danilo Toninelli, va reclamar la dimissió de la cúpula directiva d'Autostrade i va plantejar la possibilitat de retirar-li la concessió de l'autopista A10. "Primerament, els directius de Autostrade han de dimitir", afirmava Toninelli en un missatge publicat al seu perfil de Facebook, després d'expressar la seva "ràbia perquè en un país civilitzat no es pot morir gent per un pont que s'esfondra".

El també vice primer ministre i líder del M5S, Luigi di Maio, defensava aquesta setmana que l'ensorrament "es podia evitar" ja que "no es va realitzar el manteniment". "Els responsables tenen nom i cognom i són Autostrade per l'Italia", deia Di Maio, afegint que si aquesta no va realitzar el manteniment "cal retirar les concessions i pagar multes".

La resposta d'Atlantia

En un comunicat emès el dijous, Atlantia ha assenyalat que l'anunci sobre el procediment per a la rescissió de la concessió d'Autostrade va ser comunicat públicament sense que l'empresa rebés una notificació d'incompliment específica i sense cap verificació de les causes materials de l'accident.

En aquest sentit, la companyia va recordar que, en cas de produir-se la terminació anticipada o la revocació de la concessió, d'acord amb les regles i procediments previstos en el contracte de concessió, "s'ha de pagar al concessionari una indemnització igual al valor residual de la concessió".

Així mateix, l'empresa ha alertat que "la modalitat d'aquest anunci pot tenir repercussions en els accionistes i bonistes d'Atlantia", i ha subratllat que segueix donant suport a Autostrade en la seva interlocució amb el Govern en un moment tan sensible amb l'objectiu protegir els interessos dels seus accionistes i bonistes mitjançant una informació correcta i oportuna al mercat.

Atlantia, present a Espanya

Recordem també que Atlantia està actualment a Espanya, juntament amb ACS, immersa en la compra del també grup d'autopistes Abertis, en virtut de l'acord que l'empresa italiana i la constructora espanyola van aconseguir el passat mes de març per fer-se conjuntament amb l'empresa, una operació valorada en 18.100 milions d'euros i actualment pendent de completar-se.