"Bon dia senyors passatgers. Per celebrar dels 10 anys de l’AVE Barcelona-Madrid, els convidem a esmorzar". La megafonia de l’AVE Madrid-Barcelona donava aquest matí el bon dia als seus usuaris des de l'estació d'Atocha a les 7.20 hores, quan sortia de la capital espanyola per plantar-se a la catalana en 2.30 hores. Ho feia primer en castellà, després català (o millor dit, en catanyol) i, finalment, en anglès.

La majoria de la premsa de la capital catalana i espanyola ha pujat en aquest tren per trobar-se amb el ministre de Foment, Íñigo de la Serna, que ha viatjat a Barcelona per reunir-se amb l'alcaldessa de l'Hospitalet de Llobregat per presentar el projecte de soterrament de les vies i, després, trobar-se amb els alcaldes dels municipis de la zona de l'N-340 on, ha lamentat, "és molt difícil donar una data" perquè el desviament dels camions sigui una realitat.

De la Serna també ha confessat que encara no té una data fixada per estrenar la línia d'alta velocitat que connecti Barcelona amb València, cosa que ha justificat sota l'argument que depèn d'altres organismes, tot i que sí que ha avançat que aquest any tenen previst reduir en mitja hora aquest trajecte perquè les proves que està duent a terme Foment entre Tarragona i Vandellòs "van molt bé". 

Puntual com quasi sempre, l’AVE cap a Barcelona en què viatjava De la Serna ha sortit a les 7.20 hores de l’estació d’Atocha. Aquest matí, però, la imatge era una mica diferent. En aquest comboi hi havia pocs viatgers perquè era un tren de doble composició —aquells que surten a hores punta i que ajuden a transportar el doble de passatgers d'un punt a un altre. N’hi havia un altre que sortia només 10 minuts més tard que aquest, però aquí la majoria de persones que hi viatjaven eren periodistes de Barcelona i Madrid. De fet n’hi havia uns 40 entre televisions, ràdios i diaris, sobretot generalistes, que omplien els vagons del tren de portàtils, càmeres i micròfons.

La resta dels vagons anaven pràcticament buits.

Avui, a diferència d’ara fa 10 anys, sí que hi era el titular de Foment. El primer viatge de l’AVE entre les dues capitals va haver de fer-se sense cap representant del govern espanyol perquè estàvem en plena campanya electoral per les eleccions del 8 de març del 2008 i, enmig de la cursa pels comicis, els polítics tenen prohibit inaugurar obres.

AVE o pont aeri?

Amb més de 85,5 milions de viatgers a l’esquena en aquesta dècada —des que es va inaugurar la línia el 20 de febrer del 2008—, l’AVE ja duplica els viatges que van de Barcelona a Madrid amb el pont aeri; i amb l'EVA, el tren low cost que també connectarà Barcelona amb Madrid, encara augmentarà més el nombre de trajectes. I no només això. Segons ha apuntat el ministre de Foment, el 2020 s'obrirà un nou escenari en què es poden trobar amb una "dura competència" amb companyies privades low cost que acabin oferint un servei similar al de l'AVE, com ara ja fan les companyies aèries.

La cobertura, però, és un dels problemes que continuen fallant deu anys després. Es feia molt difícil poder tenir una conversa telefònica sencera i les ràdios i televisions han tingut dificultats per fer directe. Aquesta és una de les principals queixes dels viatgers i també dels periodistes, que estan tenint algunes dificultats per treballar. Com a mínim hi havia wifi, però connectar-s'hi és tota una odissea i, a més, demanava algunes dades del passatger que, potser, no tothom vol donar.

L’alta velocitat no para de créixer. Només l’any passat va transportar en aquest trajecte 4,1 milions de passatgers, és a dir, un 7,5% més que el 2016. La rapidesa i la puntualitat de l’AVE rivalitzen amb el pont aeri, però, tot i així, el pont aeri va créixer encara més en passatgers que l'AVE que uneix les dues capitals.

Una rapidesa i puntualitat que fan que el passatger es planti de Barcelona a Madrid (o viceversa) en poc més de dues hores i mitja si s'agafa el comboi que no fa cap parada més que la del seu origen i la seva destinació. Quan s'inauguri l'alta velocitat entre Barcelona i València, el trajecte serà de només dues hores, que contrasten clarament amb les quasi quatre que ara es triga a fer un trajecte amb Euromed. Una unió que connecta la segona i tercera ciutat amb més habitants de tot l'Estat espanyol. Això sí, caldrà esperar.