El projecte estrella de la Marca España és una ruina. L'AVE a la Meca (Aràbia Saudita) ha suposat, fins ara, unes pèrdues de gairebé 150 milions d'euros per a Renfe Operadora, l'empresa espanyola amb més participació (27%) en el projecte de les 12 companyies que formen el consorci Al Shula, segons ha avançat El Independiente a partir d'una notificació de la Intervención General de la Administración del Estado (IGAE), organisme que pertany al Ministeri d'Hisenda.
Hisenda ha apuntat els "sobrecostos, imprevistos i altres necessitats inesperades" com a causa directe del "marge negatiu" de "146 milions d'euros" que acumula l'empresa pública ferroviària. "Tanmateix, l'entitat espera recuperar-se i obtenir cert marge en els anys de l'explotació de la línia", ha assegurat l'organisme.
Renfe s'ha encarregat en aquest projecte, informa Hisenda, de la construcció i l'equipament dels tallers previstos pel manteniment dels trens, que ha contractat a tercers. L'increment dels costos de les tasques de Renfe ha estat del 56%, passant dels 118,7 milions d'euros inicials a 185,3.
El ministeri també ha assegurat que Renfe sabia que perdria diners des del primer moment, ja que va presentar una oferta en l'apartat de la construcció dels tallers inferior al pressupost que la mateixa empresa havia previst.
El projecte de construir un AVE d'unir les ciutats de Medina i la Meca (450 km) ja s'ha prorrogat dues vegades: la primera va ser el novembre del 2016, amb 14 mesos extra i 150 milions addicionals; i la segona va ser el maig del 2018, amb quatre mesos més de marge i 210 milions més.