Malgrat que superar-se any rere any no és gens fàcil, la ciutat de Barcelona ha tornat a fer-ho i ha passat de la cinquena a la tercera posició mundial en nombre d'esdeveniments de negoci organitzats el 2015, segons queda reflectit en la classificació realitzada per l'Associació de Congressos i Convencions Internacionals (Icca en anglès). La capital catalana ha assolit la xifra de 180 actes, només superada pels 186 de París i els 195 de Berlín. Darrere seu s'hi troben Viena (178), Londres (171) i Madrid (171).
Ara bé, estar al podi no se li farà estrany a Barcelona, que ja va ocupar la tercera posició d'aquest rànquing durant l'any 2011. I més enllà del simbolisme d'aquest lloc i de les capitals amb les quals rivalitza, el volum de reunions i congressos a Barcelona ajuda a desestacionalitzar el turisme i estabilitzar l'activitat econòmica d'altres sectors. Ara no només és agost a l'estiu sinó també durant alguns dies de febrer amb el 4YFN i el Mobile World Congress (MWC), abril amb la Fira Alimentària, maig amb el Saló del Còmic, juny amb el Sónar o octubre amb el Barcelona Meeting Point. I això que aquests són tan sols alguns dels exemples més destacats.
L'economia més enllà del sol i la platja
D'aquesta manera, el model turístic de Barcelona es consolida més enllà dels mesos d'estiu gràcies a uns congressos i reunions que tendeixen a ser associats al turisme de qualitat i que suposen una distribució relativament uniforme de visitants durant l'any. Això repercuteix en una capacitat més gran de planificació i gestió de la ciutat així com una reducció significativa de la temporalitat implícita en el turisme de sol i platja.
En xifres, el turisme de congressos i convencions genera un impacte econòmic directe de 1.500 milions d'euros anuals però també beneficis indirectes pels sectors de l'alimentació, el transport o el lloguer de vehicles, entre d'altres. No és només l'impacte econòmic que es genera a les fires sinó també l'activitat que els visitants realitzen a l'àrea metropolitana o la possibilitat d'atraure inversions i establir nous negocis a la capital catalana.
En aquest sentit, és clau la funció del programa turístic Barcelona Convention Bureau (BCB) creat el 1983 dins el consorci Turisme de Barcelona amb l'objectiu de captar congressos, jornades i reunions gràcies a les més de 300 empreses que té associades. Estratègia, planificació, promoció i coordinació són clau en el desenvolupament d'una ciutat i la seva economia.