Barcelona postula per ser la primera capital europea del comerç de proximitat. Aquest dijous s'ha presentat la creació de la Capitalitat Europea del Comerç de Proximitat (CECP) de cara a ser la primera ciutat que acull aquest títol de cara al 2023. Barcelona Comerç, en nom de l'associació europea 'Vitrines d'Europe', ha presentat la proposta de la mà de responsables del Govern, l'Ajuntament, i d'eurodiputats a representació de la Comissió Europea a Barcelona. Inspirada en la Capitalitat Europea de la Cultura, la iniciativa busca que anualment una ciutat diferent albergui accions divulgatives per fer valdre la importància d'aquesta activitat. L'objectiu de la capitalitat és "preservar la identitat europea, allunyar la desertització comercial i els impactes negatius de les grans plataformes", ha dit el president de l'entitat, Salva Vendrell.
Ara bé, tot i la presentació encara falten certs punts per tancar de la candidatura, però es pot assegurar que el programa de Barcelona com a Capital Europea del Comerç de Proximitat vol esdevenir un punt de trobada entre entitats de comerç i ciutats europees, posant en comú les estratègies, polítiques i bones pràctiques, publicoprivades i socials, en sostenibilitat, digitalització, tecnologia, mobilitat, polítiques urbanístiques, logística, gestió comercial, màrqueting, comunicació i responsabilitat social, a més, proposa entre altres accions i activitats a celebrar.
L'acte de presentació ha comptat amb la participació del secretari general del Departament d'Empresa i Treball, Albert Castellanos; el primer tinent d'alcaldia de Barcelona, Jaume Collboni i la tinenta d'Ecologia i Urbanisme, Janet Sanz i també de l'eurodiputada i presidenta de la Comissió de Peticions del Parlament Europeu, Dolors Montserrat. A més, la iniciativa té el suport de la Generalitat, del govern espanyol, l'Ajuntament de Barcelona i de tots els grups polítics de l'Eurocambra. La proposta va ser admesa a tràmit el juny del 2021 a la Comissió de Peticions i s'espera que sigui a l'ordre del dia de l'òrgan de l'Eurocambra durant el mes de juny.
Des de Barcelona Comerç asseguren que la ciutat postula fent valer la força del seu comerç i la seva encarnació dels valors que defensa la Capital Europea del Comerç de Proximitat: un comerç que contribueix a la identitat de Barcelona, que esdevé espai de relació per a la ciutadania, que facilita la cohesió social entre els veïns i veïnes del territori, i que preserva la riquesa i diversitat econòmica dels barris de la ciutat.
Objectius de la capitalitat:
Principalment, els objectius d'aquesta nova capitalitat per potenciar el comerç de proximitat són 7.
- Garantir i preservar la identitat de les ciutats europees i la forma de viure dels seus habitants, davant del Big Tech i altres amenaces que estan transformant la fesomia i la vida de moltes ciutats arreu del món.
- Consolidar el comerç local com la base del comerç europeu. El comerç local és una de les bases més sòlides no només del Comerç Europeu sinó també de l’economia europea. Ancora la riquesa, llocs de treball i facilita la cohesió social al territori europeu.
- Aconseguir el reconeixement per al comerç de proximitat europeu com a facilitador d’una autonomia estratègica oberta. Europa depèn de matèries primeres, béns i serveis que en moltes ocasions provenen de la resta del món, però la seva seguretat, la suficiència i la fortalesa necessita un comerç europeu i una indústria local i europea, forta.
- Aterrar els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), convertint el comerç local en aliats i implementadors de l’Agenda 2030 de les Nacions Unides i del Green Deal Europeu, contribuït a aterrar els 17 ODS. La CECP vol promoure l’avaluació de comerços, pimes i associacions de comerciants respecte al grau de compliment dels ODS, i facilitarà que els comerços i les associacions de comerciants d’Europa puguin divulgar i estendre la consciència i compromís en l’Agenda 2030, entre els milions de ciutats que cada dia visiten les seves botigues.
- Digitalitzar de forma constructiva i no destructiva, fomentant la digitalització del comerç com un instrument que ens permeti apropar-nos encara més als consumidors i enfortir vincles. Per això es proposa el desenvolupament de programes que fomentin la digitalització del comerç de proximitat, mobilitzant el talent dels joves per tal de modernitzar les eines digitals de relació de les pimes i comerços amb la clientela, així com els canals de venda, en la línia de l’omnicanalitat, a l’estil de com ja s’està fent a la ciutat de Barcelona amb el programa “Reconnectant”. Aquesta iniciativa, col·laborada per Barcelona Comerç, l’Ajuntament de Barcelona i Endesa ha digitalitzat ja 400 comerços de la ciutat, ocupant per aquesta tasca, a joves competents en matèries digitals, a l’atur.
- Refermar el compromís pels Drets del Consum dels europeus i europees, i assegurar que les grans plataformes no transformin el seu estil de vida ni les seves ciutats. Per això la CECP recomana no només regular l’activitat d’aquestes plataformes, sino, també, estimular formes de comerç i de forma urbana pròpies de la cultura i la identitat europea.
- Estendre la referència del comerç de proximitat a la totalitat d’Europa i més enllà de la UE. Creiem que la CECP ha de ser una eina que contribueixi a fer que el model social i l’estil de vida europeu - el model de ciutat que permet unes formes de vida més humanitzades i sostenibles -, es consolidi també als estats, regions i ciutats de tot el continent.