L'Ajuntament de Barcelona ha anunciat avui que, a partir del gener de 2019, les bicicletes ja no podran circular per les voreres de la ciutat, que ja disposa de 200 quilòmetres de carril bici, de manera que el 90% dels ciutadans tenen un d'aquests carrils a menys de 300 metres de casa.

La tinenta d'alcalde d'Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz, ha fet balanç avui de la implantació dels carrils bici impulsats pel govern municipal i ha apuntat que "Barcelona està al nivell d'altres ciutats europees en relació amb la infraestructura ciclista".

22 nous carrils bici el 2018

Des de principis del 2018, s'han posat en servei un total de 22 nous carrils bici i connexions de la xarxa ciclista i encara hi ha 13 projectes més previstos per executar.

"Aquest augment de carrils bici posarà fi a la moratòria que permet circular a les bicicletes per les voreres de 4,75 metres i 3 metres d'espai lliure", ha explicat Sanz, sobre la moratòria que es va aprovar en la modificació de l'ordenança de circulació de vianants, al maig del 2015.

Condicions

El gerent de Mobilitat i Infraestructures, Manuel Valdés, ha advertit que, "a partir de l'1 de gener del 2019, les bicicletes només podran circular per les voreres en cas que aquestes tinguin un ample superior a 5 metres i hi hagi 3 metres d'espai lliure i, entre les 22.00 i les 07.00 hores, per voreres superiors a 4,75 metres i 3 metres d'espai lliure".

També podran circular per la vorera "quan el carril bici estigui situat a la vorera, circulant a un màxim de 10 km/h o es tracti de ciclistes menors de 12 anys acompanyats per un adult". Incomplir aquesta normativa suposarà fer front a sancions d'entre 100 i 500 euros, en funció del risc de la seguretat del vianant.

A més dels 22 nous carrils, el consistori té previst executar 13 carrils més "per facilitar l'ús de la bicicleta a la ciutat, ja que cada dia es fan 200.000 desplaçaments en bicicleta i s'ha incrementat un 15% l'ús d'aquest transport". Dels 13 carrils previstos, 9 d'ells ja estan en obres o a punt d'iniciar-se i els 4 restants començaran després de l'estiu.

Sanz confia en que "la nova distribució de l'espai públic redueixi el nombre d'accidents a la ciutat i garanteixi una mobilitat sostenible". Aquestes actuacions formen part de la mesura aprovada pel govern municipal el 2015, denominada "Estratègia de la bicicleta per a Barcelona", quan la ciutat comptava amb 116 quilòmetres de carril bici.